Ons verhaal

1. Wat doet KANVAZ?

KANVAZ zorgt voor sociaal wonen in 18 gemeenten in de regio tussen Aarschot, Diest en Tienen.

KANVAZ speelt in op de lokale woonnoden door de regio op te splitsen in drie subregio's en nauw samen te werken met de lokale besturen en partners. Hierdoor staan we dichter bij de klant. Onze klanten zijn meer dan welkom in onze vestigingen in Diest en Tienen.

Kaart van 18 gemeenten in de regio tussen Aarschot, Diest en Tienen waar KANVAZ zorgt voor sociale woningen.

Vanuit deze twee kantoren verhuren, verkopen, bouwen en beheren we sociale woningen. Zo verhuren we al zo'n 3200 eigen sociale woningen en meer dan 500 woningen van private eigenaars. Tel daarbij nog eens de bouw van 1000 nieuwe woningen en je komt aan een heel mooi aanbod.

Bovendien neemt KANVAZ tegen 2028 nog 200 woningen over van andere woonmaatschappijen binnen het werkingsgebied. Ook draagt KANVAZ een 200-tal woningen over naar woonmaatschappijen buiten het werkingsgebied.

2. Het verhaal van KANVAZ

De huisvestingsmaatschappijen CNUZ, Diest-Uitbreiding en SWaL en sociale verhuurkantoren Woonregt, Hageland en Spit (deel) bundelen sinds 1 juli 2023 de krachten in KANVAZ. Samen zorgen we voor sociaal wonen in de regio tussen Aarschot, Diest en Tienen.

Onze missie is duurzame, betaalbare en kwalitatieve huisvesting bieden.

We begeleiden onze klanten van een dak boven het hoofd naar een thuis in een warme buurt.
We hanteren in onze samenwerking met klanten, medewerkers en partners een wederzijds respectvolle en vastberaden aanpak.

We hebben voortduren aandacht voor alle belanghebbenden van onze organisatie en hun diversiteit.

3. Personeel

Het personeelsteam bestaat uit het managementteam en de verschillende teams binnen de afdeling organisatie, de afdeling klanten en de afdeling patrimonium.

Binnen de verschillende afdelingen werken bijna 70 medewerkers samen met het managementteam aan de missie van KANVAZ.

Organogram van het managementteam met de 3 ondertakken: afdeling organisatie, afdeling klanten en afdeling patrimonium.
Managementteam

Het managementteam bestaat uit de algemeen directeur, 3 stafmedewerkers en de 5 managers van de verschillende teams.
Zij staan samen in voor de beleidsmatige en organisatorische leiding van de totale organisatie.

  • Lym De Brouwer - algemeen directeur
  • Sylvie Venneman - stafmedewerker beleid
  • Kristel Ribbens - stafmedewerker organisatie
  • Bert Blommen - stafmedewerker communicatie
  • Katrijne Huyghebaert - manager projecten
  • Jayson Jonckers - manager gebouwen
  • In te vullen - manager huurders
  • Jana Wijnants - manager klanten
  • Liesbeth Van Rietvelde - manager organisatie
Afdeling patrimonium

De afdeling patrimonium volgt alle bouw- en renovatieprojecten op van ontwerp tot oplevering en staat in voor het gebouwbeheer. De afdeling patrimonium bestaat uit team projecten, 2 teams gebouwen en 2 technische ploegen.

Organogram van de afdeling patrimonium met de ondertakken: team projecten, 2 teams gebouwen en 2 technische ploegen.

TEAM PROJECTEN:
Team projecten staat in voor de ontwikkeling van nieuwbouwprojecten en grote renovatieprojecten, mogelijks gepaard met bijhorende infrastructuur.

TEAM GEBOUWEN:
De teams gebouwen staan in voor het gebouwenbeheer en zijn opgedeeld in de regio Tienen en Diest.

TECHNISCHE PLOEG:
De technische ploegen staan in voor de herstellingen, kleine renovaties en onderhoud van het patrimonium en zijn opgedeeld in de regio Tienen en Diest.

Afdeling klanten

De afdeling klanten behoort tot het frontoffice en begeleidt de klanten. In de afdeling klanten zijn er 5 verschillende teams met specifieke rollen en taken.

Organogram van de afdeling klanten met de ondertakken: team huuradministratie, team huurbegeleiding, team kandidaten, team eigenaars en team koop en leningen.
TEAM HUURADMINISTRATIE:
Team huuradministratie staat in voor de dossieropvolging en administratieve dienstverlening.

TEAM HUURBEGELEIDING:Team huurbegeleiding staat in voor de individuele begeleiding van de huurders en heeft rechtstreeks contact met deze klanten.
De huurbegeleiders zijn het aanspreekpunt binnen de woonmaatschappij voor de huurder en zorgt ervoor dat de huurder de juiste informatie ontvangt, hetzij door zelf de vraag te beantwoorden, hetzij door de vraag gericht door te geven aan andere teams.

TEAM KANDIDATEN:
Team kandidaten staat in voor de dienstverlening naar de kandidaat-huurders en heeft rechtstreeks contact met deze klanten.

Team kandidaten maakt kandidaten wegwijs in het huuraanbod van de woonmaatschappij. Het onthaal van kandidaat-huurders via balie, mail, telefoon en permanentie zitdagen in de gemeenten maakt deel uit van het takenpakket van team kandidaten.

TEAM EIGENAARS:
Team eigenaars staat in voor de dienstverlening naar private verhuurders, de eigenaars van de door ons ingehuurde panden.

Team eigenaars maakt potentiële verhuurders wegwijs in het verhuren via een woonmaatschappij, zij voeren ook de prospecties uit van de aangeboden panden.

Team eigenaars is het aanspreekpunt voor de eigenaar binnen de woonmaatschappij en zorgt ervoor dat de eigenaar op de hoogte geworden wordt van meldingen aangaande zijn pand.

TEAM KOOP EN LENINGEN:
Team koop en leningen staat in voor de dienstverlening naar kandidaat-kopers, kopers en ontleners en heeft rechtstreeks contact met deze klanten.
Afdeling organisatie

De afdeling organisatie staat mee in voor de activiteiten ter ondersteuning van de dienstverlening.

Organogram van de afdeling organisatie met de ondertakken: team financiën en team interne werking.
TEAM FINANCIËN:
Team financiën neemt rollen en taken op vlak van financiën op.

TEAM INTERNE WERKING:Team interne werking staat in voor het onthaal en de backoffice waar rollen en taken op vlak van coördinatie operationele en interne werking, personeel, ICT, logistiek en communicatie worden opgenomen.

4. Bestuur

Het bestuur van KANVAZ bestaat uit een Algemene Vergadering, een Raad van Bestuur, en een Directiecomité. Als de lokale mandatarissen van de steden en gemeenten na de lokale verkiezingen wijzigen, verandert ook de samenstelling van deze bestuursorganen. Naast de bestuursorganen heeft KANVAZ ook nog 3 Zonecomités die fungeren als toewijzingsraad.

Algemene vergadering

De aandeelhouders van KANVAZ zijn:

Lokale besturen binnen het werkingsgebied:

  • Aarschot
  • Begijnendonk
  • Bekkevoort
  • Diest
  • Geetbets
  • Glabbeek
  • Hoegaarden
  • Holsbeek
  • Kortenaken
  • Landen
  • Linter
  • Lubbeek
  • Rotselaar
  • Scherpenheuvel-Zichem
  • Tielt-Winge
  • Tienen
  • Tremelo
  • Zoutleeuw

Lokale besturen buiten het werkingsgebied:

  • Boortmeerbeek
  • Haacht
  • Keerbergen
  • Leuven
  • Oud-Heverlee
  • Tervuren

Vlaams gewest

Provincie Vlaams-Brabant

Private aandeelhouder

Raad van Bestuur

De Raad van Bestuur is samengesteld uit de voorzitter (Guy Dumst en 29 bestuurders.)

Voor lokale besturen binnen het werkingsgebied:

  • Johan Bellen - OCMW Diest
  • Geert Bovyn - gemeente Lubbeek
  • Guy Dumst - stad Zoutleeuw
  • Filip Havet - gemeente Hoegaarden
  • Magaly Knapen - stad Aarschot
  • Werner Mertens - gemeente Rotselaar
  • Marc Richelle - stad Landen
  • Dirk Smolders - OCMW Tienen
  • Kim Soetaers - gemeente Linter
  • Patricia Stevens - gemeente Begijnendijk
  • Karin Struyf - OCMW Tienen
  • Lieve Van Den Berghe - stad Scherpenheuvel-Zichem
  • Johan Van Der Eycken - stad Diest
  • Hilde Van Roosbroeck - stad Aarschot
  • Antonius Van Weel - stad Diest
  • Tom Vanderstappen - stad Aarschot
  • Nadine Verboven - stad Diest

Voor lokale besturen buiten het werkingsgebied:

  • Frauke Wouters - stad Leuven

Voor provincie Vlaams-Brabant:

  • Tom Dehaene
  • Lucia Dewolfs
  • Hilde Kaspers

Voor particuliere aandeelhouders:

  • Paula Broeders
  • Marc Dewaelheyns
  • Guido Lammens
  • Annick Mergaerts
  • Wim Oeyen
  • Gilbert Pex
  • Stien Van Der Auwera
  • Els Van Hoof
Directiecomité

Het directiecomité is samengesteld uit de voorzitter van de Raad van Bestuur en de voorzitters van de Zonecomités:

  • Guy Dumst - voorzitter
  • Johan Bellen - voorzitter Zonecomité Noordoost
  • Dirk Smolders - voorzitter Zonecomité Zuid
  • Gilbert Pex - voorzitter Zonecomités Noordwest
Zonecomités en toewijscomités

Het werkingsgebied van KANVAZ bestaat uit 18 gemeentes opgedeeld in 3 deelwerkingsgebieden:

  • Deelwerkingsgebied Noordoost: Aarschot, Scherpenheuvel-Zichem, Diest, Bekkevoort, Kortenaken
  • Deelwerkingsgebied Noordwest: Begijnendijk, Tremelo, Rotselaar, Holsbeek, Tielt-Winge, Lubbeek.
  • Deelwerkingsgebied Zuid: Hoegaarden, Tienen, Glabbeek, Linter, Landen, Zoutleeuw, Geetbets.

In elk deelwerkingsgebied werd een toewijzingsraad opgericht. Deze wordt het Zonecomité genoemd.
Het Zonecomité is een overlegplatform dat de dialoog tussen de woonmaatschappij, de lokale besturen en de relevante welzijnsactoren organiseert en structureert. Dit moet de verschillende stakeholders in staat stellen om een geïntegreerd en gedragen toewijzingsbeleid te realiseren.

Het Zonecomité heeft een beleidsmatige opdracht en een operationele opdracht. Dit wordt geregeld in artikel 6.22 van het BVCM. Er werd beslist om in elk deelwerkingsgebied een opsplitsing te maken naar 2 organen voor beide opdrachten, namelijk het Zonecomité voor de beleidsmatige opdracht en het toewijscomité voor de operationele opdracht. Elk van de organen heeft een specifieke samenstelling, opdracht en werking.

Huishoudelijk reglement toewijzingsraad – zonecomité.

Nieuwsberichten

Over KANVAZ

Persbericht initia 12 september 2024

Sociaal wonen een Vlaamse en lokale prioriteit!

Persbericht
Brussel, 12 september 2024

Sociaal wonen een Vlaamse en lokale prioriteit

De Vlaamse onderhandelingen blijven duren en de gemeenteraadsverkiezingen komen eraan. Op lokaal niveau is betaalbaar wonen absoluut een belangrijk thema. Maar in de Vlaamse onderhandelingsnota’s lijkt de focus helemaal niet op wonen te liggen. Terwijl allerlei memoranda van studiediensten en middenveldorganisaties zelden zo eensgezindheid luidden: betaalbaar en sociaal wonen is noodzakelijk. Bovendien staan we voor een ongeziene renovatie-uitdaging om het bestaande patrimonium klimaatneutraal te maken tegen 2050!

De positieve impact van sociaal wonen is bewezen

Sociaal wonen heeft meer impact dan alle andere tegemoetkomingen samen

Sociaal huren is voor de laagste inkomensgroepen (uitkering, minimumloon of laag loon) noodzakelijk om menswaardig te kunnen leven.

Woonzekerheid is de noodzakelijke basis voor stabiliteit en groeikansen

Een zekere, betaalbare en kwaliteitsvolle woning zorgt voor psychisch welbevinden en heeft een positieve invloed op de gezondheid. Zeker en betaalbaar wonen biedt meer kansen op werk, op een goede scholing en is een weg uit de armoede.

Sociaal wonen is een zeer kosteneffectief beleidsinstrument

De middelen voor sociaal wonen komen zeer gericht en gecontroleerd terecht bij de doelgroep. Sociaal wonen verbetert niet alleen de levenssituatie van de sociale huurder, maar draagt ook bij aan het aanpakken van andere maatschappelijke uitdagingen zoals klimaatdoelstellingen, verdichting, woningkwaliteit van private huurwoningen…

Een Vlaams actieplan sociaal wonen is nodig

Wonen is een basisbehoefte, erkend als grondrecht.

Er zijn 175.000 sociale huurwoningen. Er staan 176.000 huishoudens op de wachtlijst. 250.000 extra huishoudens voldoen aan de wettelijke toegangsvoorwaarden voor sociaal huren, maar wonen noodgedwongen te duur op de private markt. Het te lage aanbod van sociale huurwoningen zorgt bovendien voor extra druk op de private huurmarkt en een deel van de eigendomsmarkt.

Klimaatneutraal sociaal huurpatrimonium: ongeziene renovatie-inspanning

De energieprestaties van het sociale huurpatrimonium zijn fors beter dan die van het Vlaamse woningbestand. Toch is de inspanning die woonmaatschappijen moeten leveren om het patrimonium tegen 2050 klimaatneutraal te maken, ongezien. Bijna 40% van de sociale woningen moet worden gerenoveerd tegen 2030, zonder dat daar extra middelen tegenover staan.

Wonen op goede locaties: bouwshift en schaarse gronden en panden

De bouwshift en de ‘stolp’ op de woonreservegebieden heeft het bouwpotentieel van woonmaatschappijen sterk beperkt. Een afstemming tussen het Vlaamse en lokale niveau over waar er nog kan gebouwd worden is nodig.

Draagvlak voor sociaal wonen

Het Vlaams beleid moet het draagvlak voor sociaal wonen versterken. Allerlei bijkomende voorwaarden verbinden aan het recht op wonen en de woonzekerheid beperken in de tijd hebben een tegengesteld effect.

Vijf jaar politieke moed

De volgende minister van Wonen moet de verdediger zijn van sociaal en betaalbaar wonen, gemeenten en woonmaatschappijen voldoende instrumenten en middelen geven en actief werk maken van een positieve beeldvorming rond sociaal wonen.

Initia vraagt een beleidsdomein-overschrijdend lange-termijnplan dat het Vlaams beleid inzake wonen, welzijn, ruimtelijke ordening, klimaat en energie op elkaar afstemt. Dit moet resulteren in een verhoging van het aanbod, wonen op slimme locaties, toekomstbestendige woningen en een gepast regelgevend, administratief en financieel kader.

Dus beste politici, maak van sociaal wonen een Vlaamse en lokale prioriteit.

Contact: Gert Eyckmans, gert.eyckmans@initia.vlaanderen, 0499 980 876

12
September
2024
Over KANVAZ

Onze nieuwe website

Bij een nieuwe naam, een nieuw logo en een nieuwe huisstijl, hoort uiteraard ook een nieuwe website!

Bij een nieuwe naam, een nieuw logo en een nieuwe huisstijl, hoort uiteraard ook een nieuwe website! We heten je van harte welkom op de nieuwe website van KANVAZ!
Je vindt hier allerlei informatie terug rond sociaal wonen in de regio tussen Aarschot, Diest en Tienen. Of je nu wil huren, kopen of lenen, al bij ons woont of interesse hebt om je woning te verhuren... je leest het allemaal hier. De komende maanden vullen we onze website verder aan met meer informatie over ons huurpatrimonium en onze projecten.
Veel leesplezier!

26
July
2024

Wij maken gebruik van cookies

We maken gebruik van cookies om gegevens m.b.t. de prestaties en het gebruik van deze website te verzamelen & analyseren, om sociale netwerkfunctionaliteiten aan te bieden en onze content & advertenties te verbeteren en personaliseren. Bekijk onze privacy policy voor meer informatie.