Ik wil huren

1. Kan ik huren? Wat zijn de voorwaarden?

Niet iedereen komt in aanmerking voor een sociale huurwoning. Er zijn vijf voorwaarden waaraan je moet voldoen om in aanmerking te komen voor een sociale woning. Wil jij je inschrijven als kandidaat? Dan is het belangrijk dat jij (als referentiehuurder) en je partner (als toekomstige medehuurder) aan deze voorwaarden voldoen.

Sommige informatie kan onze woonmaatschappij automatisch verkrijgen. Denk bijvoorbeeld aan jouw huidige gezinssamenstelling, bepaalde inkomensgegevens (leefloon, pensioen, werkloosheidsvergoeding...) en eigendommen in België. Andere voorwaarden of details moet je zelf bewijzen met documenten.

Wat de voorwaarden zijn, lees je hieronder en vind je ook terug via onderstaande link:
Een sociale woning huren bij een woonmaatschappij | Vlaanderen.be

Voorwaarde 1: inschrijving in het register

Je moet ingeschreven zijn in het bevolkingsregister of het vreemdelingenregister. Je hebt dus een domicilie- of referentieadres. Het is niet genoeg als je ingeschreven bent in het wachtregister.

Voorwaarde 2: leeftijd

Je kan je alleen maar inschrijven als je ouder bent dan 18 jaar. Jij als huurder en je eventuele partner ondertekenen de inschrijving in het centraal inschrijvingsregister.
Er zijn twee uitzonderingen:

  • Ben je nog geen 18 jaar, maar woon je begeleid zelfstandig of ga je met begeleiding zelfstandig wonen? Dan kan je wel inschrijven. Je moet hiervoor wel een bewijs van een erkende dienst voor begeleid zelfstandig wonen die jou begeleidt binnenbrengen.
  • Ben je een ontvoogde minderjarige? Dan kan je wel inschrijven. Breng je vonnis mee.
Voorwaarde 3: inkomen

Je inkomen mag niet te hoog zijn.

  • Met inkomen bedoelen we het gezamenlijk belastbaar inkomen, afzonderlijk belastbaar inkomen, inkomensvervangende tegemoetkoming (IVT), leefloon en de van belasting vrijgestelde beroepsinkomsten uit het buitenland of verworven bij een Europese of internationale instelling.
  • Enkel het inkomen van de toekomstige referentiehuurder en diens partner (gehuwde) of feitelijke of wettelijke samenwoner die mee de woning gaat bewonen, telt mee.
  • Wij kijken naar het inkomen van het meest recente jaar (maximum drie jaar oud) waarvoor een aanslagbiljet beschikbaar is. Binnen één gezin zijn verschillende inkomensjaren mogelijk, maar we indexeren ze allemaal naar het huidige jaar.
  • Enkel het inkomen van de toekomstige referentiehuurder en diens partner (gehuwde) of feitelijke of wettelijke samenwoner die mee de woning gaat bewonen, telt mee.

Zit je boven de inkomensgrens en zit je in collectieve schuldenregeling, budgetbegeleiding of budgetbeheer?
Dan kijken we naar je actueel besteedbaar inkomen. We hebben hiervoor je volledige inkomsten nodig van minimum drie van de afgelopen zes maanden.

Voorwaarde 4: middelentoets

Om een sociale woning te huren, mogen jouw financiële middelen niet hoger zijn dan een bepaald bedrag. Dit noemen we de middelentoets. Met financiële middelen bedoelen we geld dat je meteen beschikbaar hebt. Het gaat om jouw geld op een bank-, spaar- of beleggingsrekening.
De totale som mag niet hoger zijn dan het grensbedrag. Dit grensbedrag hangt af van jouw persoonlijke gezinssituatie.
De bedragen kan je terugvinden op de website van Wonen in Vlaanderen, zie link hierboven.

Bij je inschrijving moet je in het centraal inschrijvingsregister aanduiden of jouw financiële middelen minder bedragen dan het toegelaten bedrag. Als jouw middelen hoger zijn, kan je niet inschrijven voor een sociale woning.
Op het moment dat je huurder wordt, controleert KANVAZ opnieuw jouw financiële middelen via recente rekeningafschriften.

Voorwaarde 5: eigendom

Je kunt niet inschrijven als je een woning of bouwgrond volledig of gedeeltelijk…

  • in volle eigendom, vruchtgebruik, erfpacht of opstal hebt.
  • in erfpacht, opstal of vruchtgebruik hebt gegeven.

Deze voorwaarde geldt voor de toekomstige referentiehuurder. Ze geldt ook voor de persoon die met de referentiehuurder gehuwd is, die ermee wettelijk samenwoont of die de feitelijke partner is en de woning mee zal bewonen. De voorwaarde geldt ook voor een woning of bouwgrond in het buitenland. Bracht je als zaakvoerder, bestuurder of aandeelhouder een woning of bouwgrond in een vennootschap in? Dan kan je ook niet inschrijven.

Uitzonderingen
Er zijn een paar uitzonderingen mogelijk:

  • Je woning is onbewoonbaar of ongeschikt verklaard. Dit gebeurde maximaal twee maanden voor jouw inschrijving. Breng in dat geval het proces-verbaal of het besluit van de burgemeester mee.
  • Jouw woning is onaangepast aan je fysieke beperking.
  • Je hebt een handicap en komt in aanmerking voor een ADL-woning.
  • Je hebt een woning in een ruimtelijke bestemmingszone in België waar wonen niet mag (zoals een campingverblijf).
  • Je verliest het beheer van je woning door een collectieve schuldenregeling of een faillissement.
  • Je hebt een eigendom met een (ex-)partner die de woning niet mee gaat bewonen.
  • Je hebt een woning of bouwgrond gedeeltelijk in eigendom(srecht) kosteloos verworven, bijvoorbeeld via een erfenis of schenking.

2. Hoe stel ik mij kandidaat? Hoe schrijf ik mij in?

Je kan je online inschrijven als je een sociale woning wilt huren in Vlaanderen. Dat doe je via het digitaal platform voor alle kandidaat-huurders, het centraal inschrijvingsregister (CIR). Dat werd ontwikkeld door de Vlaamse overheid.

Aanmelden op het Centraal Inschrijvingsregister:
  • Ga via een computer naar www.vlaanderen.be/sociaalhuren.
  • Klik op 'Ga naar het online loket'.
  • Meld je aan met Itsme of je identiteitskaart, met kaartlezer en pincode. Heb je geen eID of Itsme of lukt online niet? Dan kan KANVAZ je verder helpen, best maak je hiervoor een afspraak.
Help! Het lukt mij niet om mij digitaal in te schrijven

Geen paniek, je kan je ook inschrijven via een papieren inschrijvingsformulier dat je per mail of post kan bezorgen aan KANVAZ of je kan na het maken van een telefonische afspraak langskomen op kantoor.

3. Hoeveel huur moet ik betalen?

KANVAZ verhuurt zowel woningen in eigendom als ingehuurde woningen.
De huurprijsberekening van woningen in eigendom en ingehuurde woningen verschilt.

Hoe wordt de huurprijs voor een woning in eigendom van KANVAZ berekend?

Hoe je huurprijs wordt berekend, is bepaald door de Vlaamse Regering.
Om je huurprijs te berekenen, kijken we naar:

  • je inkomen.
  • je gezin.
  • je woning.

Elke huurder betaalt bovenop de huur ook huurlasten.
Afhankelijk van het type woning dat je huurt zijn er verschillende huurlasten:

  • Onderhoud en/of energieverbruik van gemeenschappelijke delen (lift, traphal, ...).
  • Onderhoud van technische installaties (verwarming, ventilatie, pompen, ...).
  • Brandverzekering met afstand van verhaal en bijhorende administratie.

Goed om te weten

  • Je betaalt nooit meer dan wat iemand voor een vergelijkbare woning in dezelfde omgeving op de private huurmarkt zou betalen.
  • Je betaalt nooit minder dan de minimale huurprijs inclusief energiecorrectie, ongeacht het inkomen van je gezin. De minimale huurprijs hangt af van de marktwaarde (basishuurprijs) van de woning.
Hoeveel bedraagt de huurprijs voor een ingehuurde woning?

Jouw huurprijs wordt samen vastgelegd met de eigenaar van de woning. Hier komt een kleine kost bovenop voor het beheer van jouw woning door KANVAZ.

  • De huurprijs van een ingehuurde woning zal hoger zijn dan de huurprijs van een woning in eigendom van KANVAZ, maar KANVAZ zorgt er voor dat bij de onderhandeling met eigenaar dat je nooit meer betaalt dan wat iemand voor een vergelijkbare woning in dezelfde omgeving op de private huurmarkt zou betalen.
  • KANVAZ zorgt er ook voor dat je steeds in aanmerking komt voor huursubsidie en dus een tussenkomst in je huurprijs van Wonen in Vlaanderen ontvangt.
  • KANVAZ zorgt er voor dat als je recht hebt op vermindering van onroerende voorheffing deze tussenkomst in je huurprijs van Wonen in Vlaanderen ontvangt.
  • Je betaalt nooit meer dan wat iemand voor een vergelijkbare woning in dezelfde omgeving op de private huurmarkt zou betalen.
  • Je betaalt nooit minder dan de minimale huurprijs inclusief energiecorrectie, ongeacht het inkomen van je gezin. De minimale huurprijs hangt af van de marktwaarde (basishuurprijs) van de woning.

4. Welke woningen kan ik huren?

We bieden je een gepaste woning aan. Hiervoor kijken we naar de grootte van je gezin (de rationele bezetting) en of je voorrang krijgt. De rationele bezetting en de voorrangsregels zijn wettelijk bepaald.

Rationele bezetting

De grootte van je gezin bepaalt de grootte van de woningen die je kan huren. We streven naar een rationele bezettingsgraad. Dat wil zeggen dat de grootte van de woning zo goed mogelijk afgestemd is op het aantal personen en hun fysieke mogelijkheden.
Ons intern huurreglement verduidelijkt dit nog.

Mijn kinderen wonen niet altijd bij mij... Wat nu?

Kinderen die niet bij jou gedomicilieerd zijn, maar wel regelmatig bij jou overnachten, kunnen we wel meerekenen in de rationele bezetting. Dit kan bijvoorbeeld bij omgangsrecht, co-ouderschap of plaatsing van de kinderen. Je moet dit wel vermelden bij je inschrijving en hiervan een bewijs bezorgen.

5. Moet ik vlot Nederlands spreken?

Als je bij ons langskomt of met ons belt, dan spreken we Nederlands. Ook onze brieven zijn in het Nederlands. Als je niet zo goed Nederlands verstaat, raden wij je aan om je door iemand te laten bijstaan die het Nederlands wel machtig is. We vinden het immers belangrijk dat je goed begrijpt waarvoor je je inschrijft en wat de voorwaarden zijn.

Jij en je partner moeten bewijzen dat jullie Nederlands spreken of dat jullie de taal willen leren. Na twee jaar sociaal huren moet je verplicht het basisniveau Nederlands kunnen (minimaal taalniveau A2 voor spreken).

Meer informatie vind je via onderstaande link
Taalkennisvereiste bij een sociale woning | Vlaanderen.be

1. Wat is mijn plaats op de wachtlijst?

Wachtlijst

Na je inschrijving kom je op de wachtlijst voor de woningen waarvoor je gekozen hebt. Waar je wilt wonen en de grootte van je gezin bepalen de woningtypes waarvoor je in aanmerking komt.

Nu zit je in een wachttijd tot je een woning van jouw keuze kunt huren. Je schuift omhoog op de wachtlijst als we een woning gelijkaardig aan jouw keuze verhuren en als er geen voorrangen zijn voor andere kandidaten.

Zodra je bovenaan de wachtlijst staat, nodigen we je uit om de woning te komen bekijken.

Hoelang moet ik nog wachten?

Hoelang je nog moet wachten tot je aan de beurt bent, kunnen we niet zeggen. Weet dat dit wellicht een aantal jaar zal duren.

Voorlopig kunnen we nog geen plaatsnummer meedelen omdat sinds de invoering van het Centraal Inschrijvingsregister er heel wat keuzemogelijkheden gewijzigd zijn. Iedere kandidaat moet bij zijn actualisatie bevestigen voor welke keuzes hij graag ingeschreven wil staan. Pas na de afronding van deze actualisatie, einde 2024, zal je plaats op de wachtlijst een juist cijfer weergeven.

Vanaf dan zal KANVAZ je je plaatsnummer meedelen en zal je je plaatsnummer ook kunnen raadplegen via onze website.

Hoe komt het dat ik achteruit ga op de wachtlijst?

Het kan gebeuren dat er ineens iemand voor jou komt te staan op de wachtlijst. We geven hieronder een aantal voorbeelden:

  • Voorbeeld 1: Iemand woonde - in tegenstelling tot jijzelf - nog geen vijf jaar in de gemeente van jouw keuze (bijvoorbeeld Tienen). Jij stond dus voor die persoon op de wachtlijst. Na een tijd woont die kandidaat-huurder wel vijf jaar onafgebroken in Tienen en heeft die dus ook recht op de prioriteit 'lokale binding'. Die komt dan voor jou te staan op de wachtlijst omdat die vroeger was ingeschreven.
  • Voorbeeld 2: Een gezin zonder kinderen staat ingeschreven voor woningen met drie slaapkamers. Jij hebt één kind of twee kinderen en staat dus hoger op de wachtlijst omdat woningen met drie slaapkamers bestemd zijn voor gezinnen met kinderen. Het gezin krijgt echter een kindje. Hierdoor krijgen zij ook voorrang voor woningen met drie slaapkamers. Ze komen boven jou te staan als het gezin vroeger ingeschreven was.
  • Voorbeeld 3: Een kandidaat is 64 jaar en is ingeschreven voor een woning 65+. Hiervoor krijg je voorrang als je 65 jaar bent of meer. Jij bent 66 jaar en staat dus hoger op de wachtlijst dan de kandidaat van 64 jaar, ook al is die al langer ingeschreven. De kandidaat wordt 65 jaar en krijgt op dat moment ook voorrang omwille van de leeftijd. Die komt dan voor jou te staan omdat die vroeger was ingeschreven.
Wijzigingen altijd doorgeven

Je kan jouw dossier op elk moment aanpassen in het centraal inschrijvingsregister.

  • Je kan bijvoorbeeld kiezen om niet meer te kandideren voor een sociale woning in een bepaalde gemeente. Je kan ook kiezen om bijvoorbeeld niet meer in te schrijven voor een huis, maar enkel nog voor een appartement. Houd dit goed bij in je dossier, zodat je geen aanbod krijgt waarvoor je niet (meer) in aanmerking wenst te komen. Anders kan dit leiden tot een ongegronde weigering.
  • Kreeg je een kindje of gaat er iemand niet meer mee verhuizen naar de sociale woning? Pas jouw gezinssamenstelling dan zo snel mogelijk aan. Zo kunnen we jou de meest gepaste woning aanbieden voor jouw gezin. Dit kan ook invloed hebben op je plaats op de wachtlijst.
  • BELANGRIJK! Laat het ons weten als je verhuist naar een ander adres. Alleen zo komt onze briefwisseling voor een actualisatie of aanbod goed bij jou terecht. Je verwittigt ons binnen de maand nadat je adres officieel veranderd is. Dat wil zeggen dat de wijkagent de verhuizing heeft bevestigd en je bent langs geweest op het gemeentehuis om je identiteitskaart en andere documenten te laten aanpassen.
Huurpremie

Sta je al vier jaar of langer ononderbroken op de wachtlijst voor een huurwoning en huur je ondertussen een private woning? Dan kun je misschien maandelijks een huurpremie krijgen.

Je moet aan een aantal voorwaarden voldoen en het bedrag van de huurpremie verschilt in elke situatie. Meer informatie vind je op de website van Vlaanderen.
Vlaamse huurpremie voor kandidaat-huurders van een sociale woning | Vlaanderen.be

Wonen in Vlaanderen stuurt je automatisch een gepersonaliseerd aanvraagformulier op als je in aanmerking komt voor de premie. Ze baseert zich daarvoor op gegevens van onze en andere huisvestingsmaatschappijen over de wachttijd en je inkomen. Laat ons dus zeker elke wijziging in je adres of gezinsinkomen meteen weten.

2. Krijg ik voorrang?

De volgorde op de wachtlijst is de volgorde van de inschrijvingen. Als je inschrijft, kom je dus op de laatste plaats terecht. Voorbeeld: jij bent ingeschreven op plaats 100, dan krijgen eerst de 99 personen voor jou een woning.

Er zijn wel verschuivingen mogelijk. Soms krijg je voorrang op een woning. De wet bepaalt wanneer.

Sinds 1 januari 2024 gebeuren de toewijzingen via 4 pijlers:

  • PIJLER 1 zijn de standaardtoewijzingen.
  • PIJLER 2 zijn de versnelde toewijzingen.
  • PIJLER 3 zijn de toewijzingen aan specifieke doelgroepen.
  • PIJLER 4 zijn de interne mutaties wegens dringende reden en bijzondere toewijzingen.

Wat de pijlers inhouden, lees je hieronder:

Pijler 1: de standaardtoewijziginen

Standaard kijken we als woonmaatschappij naar:

  • de aangepastheid van de woning.
  • de rationele bezetting van de woning.
  • de langdurige woonbinding van de kandidaat-huurder.
  • het verlenen of krijgen van mantelzorg van of aan een persoon die woont in de gemeente waar de toe te wijzen woning ligt.
  • de chronologische volgorde van de inschrijvingen.

Aangepastheid van de woning
We controleren of je een aangepaste woning nodig hebt. Een aangepaste woning is aangepast aan personen met een fysieke handicap of beperking en die nood hebben aan zo’n woning. Je kan hier enkel aan toegewezen worden als je hiervoor ook bent ingeschreven.

Rationele bezetting
Met hoeveel mensen mag je in een woning wonen? Dat is de rationele bezetting. Elke woonmaatschappij bepaalt zelf de rationele bezetting en integreert dit ook in het intern huurreglement. Je vindt de invulling van de rationele bezetting die KANVAZ hanteert terug in het intern huurreglement.

Het aantal jaar dat je in de gemeente hebt gewoond waar de huurwoning ligt.
Dat is de langdurige woonbinding. Standaard besliste Vlaanderen dat als je de afgelopen tien jaar minstens vijf jaar onafgebroken in de gemeente woonde, dat je dan voorrang krijgt.
De wetgeving laat toe dat een gemeente die regels strenger maakt. Bijvoorbeeld zeggen dat kandidaat-huurders de afgelopen vijftien jaar onafgebroken in de gemeente hebben gewoond. Dit is dus een verstrenging.
Is een woonmaatschappij actief in verschillende gemeenten? Dan kunnen die gemeenten beslissen dat de langdurige woonbinding voor alle gemeenten telt, en niet alleen voor de gemeente waar jij woont.
In het intern huurreglement lees je alles over de langdurige woonbinding in de gemeenten waar wij werken.

Mantelzorg
Geef of ontvang je mantelzorg van een persoon in de gemeente waar de toe te wijzen woning ligt? Dan kan je als kandidaat-huurder voorrang krijgen.

De chronologische volgorde van de inschrijvingen in het inschrijvingsregister
Standaard gaat een woning naar wie het langste op de wachtlijst staat.

Pijler 2: versnelde toewijzigingen

Pijler 2 zijn de versnelde toewijzingen. Het is een vast percentage van 20% van alle toewijzingen per jaar in het werkingsgebied of in het deelwerkingsgebied

Binnen deze pijler (versnelde toewijzingen) zijn er 5 hoofddoelgroepen:

  • Dak- en thuislozen of personen die dak- of thuisloos dreigen te worden.
  • Jongeren die begeleid zelfstandig wonen of begeleid zelfstandig gaan wonen met begeleiding door een erkende dienst.
  • Kandidaat-huurders met een geestelijke gezondheidsproblematiek.
  • Kandidaat-huurders die in slechte huisvesting wonen.
  • Kandidaat-huurders die zich in bijzondere omstandigheden van sociale aard bevinden.

Belangrijk om te weten:
Binnen pijler 2 (versnelde toewijzingen):

  • telt de lokale binding niet. Versnelde toewijzingen zijn toewijzingen waarbij de dringende woonnood of specifieke omstandigheden van de kandidaat-huurder primeren en aanleiding geven tot een prioritaire behandeling.
  • moet je jezelf via KANVAZ of een welzijnsactor (OCMW, CAW, …) aanmelden om in aanmerking te komen voor een versnelde toewijzing. Een gewone inschrijving is dus niet genoeg om als kandidaat-huurder in aanmerking te komen voor een versnelde toewijzing. Als je hierover meer informatie wenst, kan je contact opnemen met ons.
Pijler 3: toewijziging aan specifieke doelgroepen

Pijler 3 is de toewijzing aan kandidaat-huurders die behoren tot een specifieke doelgroep. Slechts 1/3de van onze woningen kunnen we toewijzen aan deze kandidaat-huurders en gebeurt op basis van lokale noden.

De gemeenten van ons werkingsgebied werken met een vastgelegde lijst van specifieke doelgroepen die ze voorrang geven. Je kan dit nalezen in het intern huurreglement van KANVAZ.

Pijler 4: interne mutaties om dwingende redenen en bijzondere toewijzigingen

Pijler 4 zijn interne mutaties om dwingende redenen en andere verplichte toewijzingen.
Een interne mutatie is een dwingende verhuis van een bewoner van een sociale woning naar een andere sociale woning van KANVAZ.
Het gaat om:

  • zittende huurders die moeten verhuizen door sloop, renovatie of verkoop van hun sociale woning.
  • huurders die onderbezet wonen.
  • huurders die overbezet wonen.
  • huurders die niet meer voldoen aan de rationele bezetting.
  • huurder waarvan de vooraf gemelde gezinshereniging plaatsvindt.
  • het niet meer nodig hebben van een aangepaste woning in het kader van een fysieke handicap.
  • kandidaat-huurders di verhaal indienden bij de toezichthouder en gegrond werd bevonden.
  • huurders die moeten herhuisvest worden bi de beëindiging van het hoofdhuurcontract van een ingehuurde woning (de SVK-woningen).

Pijler 4 telt niet bij andere vrijwillige mutatie-aanvragen van zittende huurders. Bijvoorbeeld: een zittende huurder wil verhuizen naar een nieuwe wijk met hetzelfde aantal slaapkamers die hij nu ook rationeel kan bezetten. Dit soort toewijzingen worden in de andere pijlers opgevangen.

De voorrangsregels binnen pijler 4 zijn opgenomen in het intern huurreglement van KANVAZ.

3. Wat is een actualisatie?

We actualiseren jouw dossier jaarlijks op de dag dat je je inschreef.

  • Als je nog steeds voldoet aan de inschrijvingsvoorwaarden, gebeurt er niets. Je blijft dan gewoon ingeschreven en moet niets doen.
  • Als je niet meer voldoet aan de inschrijvingsvoorwaarden, sturen we je een brief. Je moet dan binnen de termijn die in de brief staat, bewijzen dat je nog wel voldoet. Dit kan je door digitaal bewijsstukken toe te voegen aan jouw dossier in het centraal inschrijvingsregister. Je kan deze bewijsstukken ook aan ons bezorgen. Als je niet (tijdig) reageert op onze brief, schrappen we je van de wachtlijst.

Opnieuw inschrijven
Je reageerde niet op onze brieven, maar wilt toch kandidaat blijven? Dan moet je opnieuw inschrijven. Je komt dan opnieuw helemaal onderaan de wachtlijst.
Het is dus heel belangrijk om te bewijzen dat je nog voldoet aan de inschrijvingsvoorwaarden als je kandidaat wil blijven.

4. Kan ik geschrapt worden van de wachtlijst?

We kunnen je schrappen van de wachtlijst. Dat kan alleen in volgende situaties:

  • Je accepteerde een sociale woning.
  • Je vroeg zelf om een schrapping.
  • Je voldoet niet meer aan de inschrijvingsvoorwaarden bij de actualisering van jouw dossier.
  • Je voldoet niet meer aan alle voorwaarden voor sociale verhuring als we je een gepaste woning aanbieden.
  • Je gaf bewust foute of onvolledige gegevens.
  • Je weigert twee keer een gepaste woning. Of, je reageert tweemaal niet op onze brieven als we je een woning aanbieden.
  • Je bent overleden en er is geen andere kandidaat-huurder.
  • Je was 2 jaar niet actief in jouw CIR-inschrijvingsdossier en reageerde niet op de brief of je ingeschreven wilde blijven.

Je kunt ook zelf digitaal vragen dat we je schrappen. Je drukt dan in het centraal inschrijvingsregister (CIR) op de knop ‘ik wil mij uitschrijven’ en bevestigt dat we jou mogen schrappen.

Let op: je verliest bij schrapping ook jouw eventuele huurpremie of jouw eventuele opgebouwde wachttijd voor een huurpremie.

5. Kan ik mijn inschrijving wijzigen?

Je inschrijving wijzigen doe je je via het digitaal platform voor alle kandidaat-huurders, het centraal inschrijvingsregister (CIR). Dat werd ontwikkeld door de Vlaamse overheid.

Aanmelden op het Centraal Inschrijvingsregister:
  • Ga via een computer naar www.vlaanderen.be/sociaalhuren.
  • Klik op 'Ga naar het online loket'.
  • Meld je aan met Itsme of je identiteitskaart, met kaartlezer en pincode. Heb je geen eID of Itsme of lukt online niet? Dan kan KANVAZ je verder helpen, hiervoor maak je best een afspraak.
Help! Het lukt mij niet om mij digitaal in te schrijven

Geen paniek, je kan je ook inschrijven via een papieren inschrijvingsformulier dat je per mail of post kan bezorgen aan KANVAZ of je kan na het maken van een telefonische afspraak langskomen op kantoor.

6. Wat als mijn gezinssamenstelling verandert?

Verandert je gezin? Pas dan digitaal jouw dossier aan of laat het ons zo snel mogelijk weten. Wij kunnen jouw dossier ook voor jou aanpassen als je ons hiervoor de toestemming geeft. Die toestemming kan je ons digitaal via jouw dossier geven.

Mijn gezin wordt groter of kleiner

Je krijgt een kindje, er komt iemand bij je wonen of iemand verlaat je gezin? Pas jouw dossier digitaal aan of laat het ons weten. Je komt misschien in aanmerking voor andere woningen, als je gezin groter of kleiner wordt.

Mijn partner en ik gaan uit elkaar

Je hebt samen met je partner één inschrijvingsnummer. Je wilt niet langer samen ingeschreven blijven of je wilt niet langer samen kandidaat zijn.

Je hebt twee keuzes:

  • Alleen jij of je partner blijft kandidaat. Dan krijgt die persoon het inschrijvingsnummer. De andere persoon schrappen we van de wachtlijst.
  • Je wilt allebei kandidaat blijven. Dan krijgen jullie allebei een nieuw inschrijvingsnummer. Schreven jullie vanaf het begin samen in? Dan krijgen jullie allebei dezelfde inschrijvingsdatum. Schreef jouw (ex-)partner later in? Dan krijgt je partner een inschrijvingsnummer gebaseerd op de datum van bijwonen.
  • Voorbeeld 1: Gunter en Dirk zijn een koppel en hebben zich samen ingeschreven als kandidaat-huurder op 10 mei 2018. Ze hebben daarbij Gunter ingeschreven als referentiehuurder, wat betekent dat de inschrijving op zijn naam staat. Dirk staat mee ingeschreven als partner. Ze gaan uit elkaar. Ze willen beiden nog kandidaat blijven voor een sociale huurwoning. Gunter en Dirk krijgen beiden een nieuw inschrijvingsnummer dat gevormd wordt door de datum van hun inschrijving en de twee eerstvolgende volgnummers van die dag (bijvoorbeeld 201805104 en 201805105 als er die dag al drie inschrijvingen gebeurde).
  • Voorbeeld 2: Joris en Sanne zijn een koppel. Sanne is ingeschreven als kandidaat-huurder op 5 augustus 2023. Joris heeft zich later aangesloten bij haar kandidatuur op 15 oktober 2023. Ze gaan uit elkaar. Ze willen beiden nog kandidaat blijven voor een sociale huurwoning. Sanne was de referentiehuurder dus behoudt het inschrijvingsnummer (20230805x). Joris krijgt een nieuw inschrijvingsnummer dat gevormd wordt door de datum van zijn inschrijving en het laatste volgnummer van die dag (20231015x).

7. Heb ik recht op huurpremie?

Sta je al vier jaar of langer ononderbroken op de wachtlijst voor een huurwoning en huur je ondertussen een private woning? Dan kun je misschien maandelijks een huurpremie krijgen.

Je moet aan een aantal voorwaarden voldoen en het bedrag van de huurpremie verschilt in elke situatie. Meer informatie vind je op de website van Vlaanderen.
Vlaamse huurpremie voor kandidaat-huurders van een sociale woning | Vlaanderen.be

Wonen in Vlaanderen stuurt je automatisch een gepersonaliseerd aanvraagformulier op als je in aanmerking komt voor de premie. Ze baseert zich daarvoor op gegevens van onze en andere huisvestingsmaatschappijen over de wachttijd en je inkomen. Laat ons dus zeker elke wijziging in je adres of gezinsinkomen meteen weten.

1. Wat moet ik doen als ik een woning krijg aangeboden?

Je krijgt van ons een brief als we een passende woning voor je hebben en je bovenaan de wachtlijst staat. Binnen de 15 kalenderdagen moet je laten weten wat je beslist. Reageer je twee keer niet op onze aanbodbrieven? Dan schrappen we je van de wachtlijst.

2. Vind je de woning goed en wil je de woning huren?

Dan volgen nog enkele belangrijke stappen:

  • We controleren opnieuw of je aan alle voorwaarden voldoet.
  • We berekenen de huurprijs en de waarborg.
  • We maken een huurovereenkomst.
  • Je betaalt de waarborg of maakt de waarborgregeling in orde. Het OCMW kan je hierbij helpen als het nodig is.
  • We spreken een moment af waarop je uitleg krijgt over de huurovereenkomst en over sociaal wonen. Deze gaat door bij ons op kantoor. Op dat moment wordt ook de huurovereenkomst ondertekend. Zowel jij als je eventuele partner ondertekenen de huurovereenkomst.
  • We spreken af wanneer je in de woning kan, de sleutel krijgt, we de plaatsbeschrijving maken, …

OPGELET!
Zeg nooit je huidige huurovereenkomst op totdat je een schriftelijke bevestiging van toewijzing van ons hebt ontvangen!
Wij gaan tot twee maanden mee in je opzeg.
Een voorbeeld: wij laten je op 20 juli weten dat je de woning kan huren. Je zegt dan meteen je huidige huurovereenkomst op met een opzegperiode van 3 maanden – je kan dan bij ons huren, uiterlijk vanaf 1 oktober.

3. Vind je de woning niet goed en wil je de woning niet huren?

Als je de woning niet goed vindt, dan weiger je ze.

  • Misschien heb je een goede reden waarom je de woning niet wil of waarom je op dit moment niet kan verhuizen. Meld dit dan op papier aan ons (per brief of per mail). Zonder (goede) reden kan je een aanbod maar één keer weigeren.
  • Als je weigert, dan krijg je ten vroegste drie maanden later een nieuw aanbod. Tenzij je op papier meldt dat we je toch sneller een woning mogen aanbieden.
  • Weiger je ook het tweede aanbod? Dan schrappen we je inschrijving. Als je dan nog bij ons wil huren, moet je opnieuw je kandidatuur indienen. Dan kom je opnieuw achteraan de wachtlijst.

Grondige redenen voor een weigering
Je wilt de woning wel aanvaarden, maar door bepaalde tijdelijke omstandigheden kan het nu niet. Bijvoorbeeld: je verblijft in het ziekenhuis of in de gevangenis, je hebt net een private huurovereenkomst afgesloten of je staat voor een gezinshereniging. Dit zijn redenen waarvan je ons een bewijs moet bezorgen. Als je dat bewijst, dan bekijken wij of dit een gegronde weigering is of niet.

Ontdek

Evenementen

Bekijk de kalender voor aankomende evenementen en bijeenkomsten.

Vrijdag 09 Feb

8:00 am
Informatiesessie
In-persoon
Online
Spreker
Locatie
Meer informatie
9:00 am
Workshop
Online
Spreker
Locatie
Meer informatie
10:00 am
Gemeenschapsevenement
Online
Spreker
Locatie
Meer informatie

Zaterdag 10 Feb

8:00 am
Informatiesessie
In-persoon
Online
Spreker
Locatie
Meer informatie
9:00 am
Workshop
Online
Spreker
Locatie
Meer informatie
10:00 am
Gemeenschapsevenement
Online
Spreker
Locatie
Meer informatie

Zondag 10 Feb

8:00 am
Informatiesessie
In-persoon
Online
Spreker
Locatie
Meer informatie
9:00 am
Workshop
Online
Spreker
Locatie
Meer informatie
10:00 am
Gemeenschapsevenement
Online
Spreker
Locatie
Meer informatie

Nieuwsberichten

Ik wil huren
Over KANVAZ

Project Grootlosestraat Tremelo

KANVAZ plant de bouw van 43 sociale huurappartementen in Tremelo.

Woonmaatschappij KANVAZ staat in voor het sociaal wonen in 18 gemeenten in de regio tussen Aarschot, Diest en Tienen. KANVAZ plant de bouw van 43 sociale huurappartementen met infrastructuurwerken aan de Grootlosestraat te Tremelo. Op maandag 04 november 2024 om 19u30 vindt er een infovergadering plaats in zaal "De Lindebloesem" te Tremelo.

Het project takt af van de Grootlosestraat, tussen huisnummer 40 en 38F.

De nieuwbouwwoningen in dit project zijn verdeeld over drie bouwblokken met elk een eigen ondergrondse parkeervoorziening. De bouwblokken hebben twee volwaardige bouwlagen en een beperkte derde verdieping. Tussen de bouwblokken wordt er nieuwe wegenis en gemeenschappelijk groen voorzien, met aandacht voor de zwakke weggebruiker.

Voor het ontwerp van dit project werd een ontwerpteam aangesteld onder leiding van GDesign Architecten uit Aarschot. Voor het deel infrastructuur wordt er samengewerkt met Quadrant Studie- en landmeetburo uit Kortenberg.

Op de infovergadering wordt een korte toelichting van het project gegeven, samen met meer uitleg over huren en inschrijvingsvoorwaarden. Nadien wordt er ruiomte gemaakt voor vragen. Iedereen is welkom.

15
October
2024

Interesse om te huren?

Aarzel niet om contact met ons op te nemen. We helpen je graag verder.

Wij maken gebruik van cookies

We maken gebruik van cookies om gegevens m.b.t. de prestaties en het gebruik van deze website te verzamelen & analyseren, om sociale netwerkfunctionaliteiten aan te bieden en onze content & advertenties te verbeteren en personaliseren. Bekijk onze privacy policy voor meer informatie.