Verhuren
1. Waarom aan KANVAZ verhuren?
Wil je niet langer veel tijd en energie steken in het beheer van je huurwoning? Verhuur je woning dan aan KANVAZ. KANVAZ neemt het grootst deel van het beheer van je woning op zich zodat je minder zorgen hebt.
- een huurder en de huurovereenkomst.
- de opmaak van een plaatsbeschrijving en andere administratieve handelingen.
- de inning van de huur en de stipte betaling aan de verhuurder, ook als de woning niet verhuurd is of de huurder niet betaald heeft.
- de brandverzekering.
- de organisatie van eventuele herstellings- en onderhoudswerkzaamheden (bv verwarmingsketel) voor rekening van de huurdertoezicht op het onderhoud van de woning en we geven ze in dezelfde staat terug aan u op het einde van de overeenkomst, rekening houdend met de normale slijtageondersteuning van de huurder bij zijn rechten en verplichtingen.
- Huurgarantie:
Je moet je niet langer zorgen maken of je huurder wel maandelijks correct betaalt. Ook moet je geen nieuwe huurder zoeken als die vroeger dan voorzien je woning verlaat. We garanderen je maandelijkse huurinkomsten voor de volledige periode van de huurovereenkomst. - Onderhoud -van de woning:
Wij zijn jouw huurder en zorgen ervoor dat je de woning aan het einde van de huurovereenkomst in de oorspronkelijke staat terugkrijgt, behalve natuurlijk de normale slijtage. - Professionele partner:
Je werkt samen met een professionele partner die veel ervaring heeft met het huren en verhuren van woningen. We nemen het beheer van jouw woning over en volgen alle administratieve taken op (opmaken huurovereenkomst, registratie, opmaken plaatsbeschrijving, …). - Gunstige regeling in de personenbelasting:
Vroeger werd je als eigenaar voor de onderverhuring belast op de werkelijke huuropbrengsten: dat is sinds enkele jaren niet meer het geval. Net als bij de private huur, word je bij verhuring aan de woonmaatschappij belast op het geïndexeerde kadastraal inkomen. - Verlaagd tarief op de onroerende voorheffing:
Als je aan ons verhuurt, kom je in aanmerking voor een verlaagd tarief op de onroerende voorheffing – ook grondlasten genoemd. Het tarief verlaagt van 3,97% naar 2,4%. Voorwaarde is wel dat je onze woonmaatschappij jouw aanslagbiljet onroerende voorheffing bezorgt, zodat wij de nodige gegevens kunnen registreren bij de Vlaamse Belastingdienst. - Geen risico op leegstandheffing:
Tijdens de looptijd van de huurovereenkomst zorgen wij ervoor dat de woning verhuurd is. Als een huurder de woning verlaat, zoeken we meteen een nieuwe huurder. Hierdoor vermijden we lange leegstand en de bijbehorende leegstandsheffing. - Geen gerechtelijke procedures:
We zijn jouw huurder en dus ook verantwoordelijk voor alle huurdersverplichtingen. Je hebt geen rechtstreeks contact met de onderhuurder, waardoor je ook geen risico hebt op lange gerechtelijke procedures. Dit risico ligt volledig bij ons. - Renovatiepremies:
Als je jouw woning wilt verbouwen of renoveren om die nadien te verhuren aan een woonmaatschappij, kan je sinds 1 oktober 2022 aanspraak maken op de MijnVerbouwPremie. Je komt in aanmerking voor de hoogste premiebedragen voor alle categorieën van werken, ongeacht je inkomen. - Gunsttarief registratierechten:
Als je een woning koopt en ze daarna verhuurt aan een woonmaatschappij, dan kan je genieten van het gunsttarief van 7% registratierechten. - Doorbetalingsgarantie:
Je kan een aanvraag indienen bij het agentschap Wonen in Vlaanderen voor de doorbetaling van de huurprijs of huurschade als de woonmaatschappij deze niet betaalde.
- een woning of appartement dat goed gelegen (dus waar een school, winkel, openbaar vervoer in de buurt zijn) is in ons werkingsgebied.
- een woning of appartement dat voldoet voldoet aan de minimale woningkwaliteitsvereisten van de Vlaamse Codex Wonen en de bijkomende kwaliteits- en comfortvereisten die KANVAZ hanteert, zo vragen we minstens een EPC-waarde C.
- dat je een eerlijke huurprijs vraagt.
- dat je minimaal 9 jaar aan KANVAZ verhuurt.
2. Hoe kan je verhuurder worden bij KANVAZ?
Laat ons weten dat je via KANVAZ wilt verhuren en maak een afspraak via eigenaars@kanvaz.be
Je vindt hieronder de meest voorkomende vragen.
1. Ik wil de huurprijs indexeren. Wat moet ik doen?
Je kan dat best per mail laten weten via eigenaars@kanvaz.be.
2. Ik heb een vraag rond de betalingen van de huurgelden
Wij betalen de huur in het begin van de maand. Als je niets ontvangen hebt of het bedrag is niet juist, kan je even contact opnemen via financien@kanvaz.be.
3. Wat moet ik doen wanneer de huurovereenkomst bijna ten einde is?
Je moet als verhuurder niets doen. Als geen van beide opzegt, dan wordt de huurovereenkomst automatisch met drie jaar verlengd.
4. Ik wens mijn huurovereenkomst met KANVAZ op te zeggen. Wat moet ik doen?
Je moet dan aangetekend opzeggen, minstens zes maanden voor het einde van de huurperiode. Lees zeker ook na wat er in je huurcontract staat.
5. Ik wil mijn woning of appartement verkopen. Wat moet ik doen?
Je mag je woning of appartement gewoon verkopen, maar let wel: het verkopen van het pand is geen rechtsgeldig motief om het huurcontract op te zeggen. De nieuwe eigenaar neemt alle rechten en plichten over van het huurcontract.
6. Moet ik als verhuurder de huurovereenkomst laten registreren?
Nee, wij zorgen voor de registratie.
7. Er is iets stuk aan mijn woning. Wat nu?
De huurder moet aan ons laten weten als hij merkt dat er iets stuk is of er zich een probleem voordoet (dit is de meldingsplicht). Als wij van mening zijn dat de herstelling ten laste van de huurder is, zullen wij dit samen met de huurder opnemen.
Als we van mening zijn dat de herstelling ten laste van de verhuurder is, of het niet duidelijk is, dan zal een medewerker van KANVAZ met jou contact opnemen.
Om te bepalen welke herstellingen ten laste van de huurder of de verhuurder zijn, gebruiken we het ZieZo!-boekje van Wonen in Vlaanderen.
8. Ik wil graag bezoek brengen aan mijn woning. Kan dat?
Ja, als verhuurder mag je jaarlijks een bezoek brengen aan je verhuurd pand. Je neemt hiervoor contact via eigenaars@kanvaz.be.
Het is niet de bedoeling dat je zelf rechtstreeks contact opneemt het de huurder.
9. Er zijn klachten over de huurder in mijn woning. Wat moet ik doen?
Zijn er klachten over de huurder, dan laat je ons dat weten via eigenaars@kanvaz.be. Wij geven dit intern door aan de huurbegeleider die de huurder zal aanspreken.
Nieuwsberichten
Bij een nieuwe naam, een nieuw logo en een nieuwe huisstijl, hoort uiteraard ook een nieuwe website! We heten je van harte welkom op de nieuwe website van KANVAZ!
Je vindt hier allerlei informatie terug rond sociaal wonen in de regio tussen Aarschot, Diest en Tienen. Of je nu wil huren, kopen of lenen, al bij ons woont od interesse hebt om je woning te verhuren... je leest het allemaal hier.
De komende maanden vullen we onze website verder aan met meer informatie over ons huurpatrimonium en onze projecten.
Veel leesplezier!
Interesse om te verhuren?
Aarzel niet om contact met ons op te nemen. We helpen je graag verder.