Ik wil kopen
1. Kan ik kopen? Wat zijn de voorwaarden?
Niet iedereen komt in aanmerking voor een sociale koopwoning. Er zijn vier voorwaarden waaraan je moet voldoen om in aanmerking te komen voor een sociale koopwoning.
Wat de voorwaarden zijn, lees je hieronder en vind je ook terug via onderstaande link
Aankoop van een sociale woning of bouwgrond bij een woonmaatschappij | Vlaanderen.be
Je kan alleen maar inschrijven als je ouder bent dan 18 jaar.
Als je je samen met je partner inschrijft, moet je beiden ouder zijn dan 18 jaar.
Je inkomen mag niet te laag en niet te hoog zijn. We controleren dit bij inschrijving, bij toewijzing en bij elke 2-jaarlijkse actualisatie.
- Met inkomen bedoelen we het gezamenlijk belastbaar inkomen, afzonderlijk belastbaar inkomen, IVT, leefloon en de van belasting vrijgestelde beroepsinkomsten uit het buitenland of verworven bij een Europese of internationale instelling.
- Deze voorwaarden gelden ook voor uw gezinsleden die mee verhuizen.
- We kijken naar het inkomen van het meest recente jaar (maximum drie jaar oud) waarvoor een aanslagbiljet beschikbaar is.
- Als het inkomen minder dan het minimum inkomen is, dan kijken we naar het inkomen van het jaar nadien of van het lopende jaar. Het inkomen kan dan met alle mogelijke middelen aangetoond worden.
Dit inkomen wordt NIET meegeteld:
- Ongehuwde en niet wettelijke samenwonende kinderen jonger dan 25 jaar en die vanaf 18 jaar zonder onderbreking deel waren van het gezin.
- Familie van 1ste en 2de graad die ernstig gehandicapt zijn of ouder dan 65 jaar.
Dit inkomen tellen we voor 50% mee:
- Inwonende ascendenten die jonger zijn dan 65 jaar en niet ernstig gehandicapt zijn.
Je kunt niet inschrijven als je een woning of bouwgrond volledig of gedeeltelijk…
- in volle eigendom, vruchtgebruik, erfpacht of opstal hebt.
- in erfpacht, opstal of vruchtgebruik hebt gegeven.
Deze voorwaarden gelden ook voor uw gezinsleden die mee verhuizen en voor woningen of bouwgronden in het buitenland.
Bracht je als zaakvoerder, bestuurder of aandeelhouder een woning of bouwgrond in een vennootschap in? Dan kan je ook niet inschrijven.
Uitzonderingen
Er zijn een paar uitzonderingen mogelijk:
- Je hebt een eigendom met een (ex-)partner die de woning niet mee gaat bewonen. Deze uitzonderling geldt alleen als die (ex-)partner niet mee in de toekomstige koopwoning gaat wonen.
- Je hebt een woning of bouwgrond in eigendom(srecht) kosteloos verworven, bijvoorbeeld via een erfenis of schenking.
- Je woning is onbewoonbaar verklaard. Breng in dat geval het proces-verbaal of het besluit van de burgemeester mee. Je woning mag geen hoger kadastraal inkomen hebben dan 2 000 euro (geïndexeerd bedrag).
- Je hebt een woning in een ruimtelijke bestemmingszone in België waar wonen niet mag (zoals een campingverblijf). Je woning mag geen hoger kadastraal inkomen hebben dan 2.000 euro (geïndexeerd bedrag).
- Je woning is overbewoond verklaard. Je woning mag geen hoger kadastraal inkomen hebben dan 2.000 euro (geïndexeerd bedrag).
Per gemeente waarvoor je inschrijft, betaal je € 50. Als je je wenst in te schrijven voor meerdere vormen van eigendomsverwerving, betaal je € 50 per inschrijving. Bijvoorbeeld: € 50 voor de inschrijving voor een koopwoning in Lubbeek en € 50 voor de inschrijving voor een koopwoning in Rotselaar.
Je betaalt dit via overschrijving op onze rekening.
Eens je een woning aankoopt, moet je aan een aantal verplichtingen voldoen.Het is goed dat je dit al weet van bij je inschrijving, dus lees deze verplichtingen zeker eens na.
2. Hoe stel ik mij kandidaat? Hoe schrijf ik mij in?
Je kan je inschrijven door ons het inschrijvingsformulier, leesbaar & volledig ingevuld en ondertekend te bezorgen via post of via mail kopen@kanvaz.be of je kan langskomen op kantoor, hiervoor dien je geen afspraak te maken.
Dit is een erg belangrijk formulier. Vul dit zeer goed in. Alle kandidaat-kopers moeten het inschrijvingsformulier ondertekenen.
Je kan inschrijven als alleenstaande, samenwonende of gehuwde. Ben je nog gehuwd of samenwonend, maar zit je in een echtscheidingsprocedure? Dan kan je individueel inschrijven. Bij toewijzing van de woning moet de echtscheidingsprocedure wel afgerond zijn. Je ex-partner mag de sociale koopwoning niet mee gaan bewonen.
Op dit formulier dien je ook aan te duiden voor welke registers (gemeente) je je kandidaat wil stellen. Een register is een lijst waar iedereen opstaat die graag een woning wilt kopen in die gemeente.
Voor elk register waarvoor je wenst in te schrijven, stort je 50 euro op BE65 3300 6254 0196.
Je kan doorlopend inschrijven in onze registers. Ook als er nog geen concrete bouwplannen of gronden zijn in de gemeente van jouw voorkeur, kan je je inschrijven. Je mag in zoveel registers inschrijven als je wilt, ook in die van andere woonmaatschappijen.
Per register betaal je 50 euro, die je nadien bij een aankoop terugkrijgt. Indien je wenst uit te schrijven uit een register en geen kandidaat meer wenst te zijn in een register, wordt het inschrijvingsgeld ook terug betaald.
Door ondertekening van het inschrijvingsformulier ga je akkoord dat KANVAZ je inkomen en dat van je gezinsleden opvraagt bij de bevoegde instanties ter controle van de inkomensvoorwaarde.
Je moet een verklaring op erewoord invullen. Die staat in het inschrijvingsformulier. Alle kandidaat-kopers moeten het inschrijvingsformulier ondertekenen.
Door ondertekening van het inschrijvingsformulier ga je tevens akkoord dat KANVAZ je eigendom en dat van je gezinsleden opvraagt bij de bevoegde instanties ter controle van de eigendomsvoorwaarde.
3. Hoeveel kost een sociale koopwoning?
De verkoopprijs van een sociale koopwoning of appartement is afhankelijk van de ligging en het type van de woning. In de woningen is er (meestal) nog geen vloerbekleding of keuken en afgewerkte badkamer voorzien. Dit dien je als koper zelf te voorzien.
In de laatst gerealiseerde projecten bedraagt de gemiddelde verkoopprijs van een grondgebonden woning 220.000 euro.
De verkooprijs kan je betalen met eigen middelen of via een lening.
De kosten van de aankoop zijn niet inbegrepen in deze prijs, hou hiervoor rekening met een bedrag van een 4.500 euro. Deze kosten kunnen soms ontleend worden (afhankelijk van de venale waarde en de verkoopprijs van de woning).
4. Wat zijn mijn verplichtingen als koper van een sociale woning?
Jij of één van jouw wettelijke erfgenamen moet twintig jaar in de woning wonen. Je moet er in die periode zelf en als volle eigenaar wonen.
De termijn van twintig jaar loopt vanaf de datum waarop je de aankoopakte ondertekende.
Je bent binnen die termijn verplicht om ons onmiddellijk te verwittigen als je jouw woning wilt verkopen, verhuren, in vruchtgebruik wilt geven of niet meer zelf wilt bewonen.
Leef je deze verplichtingen niet na, dan kunnen we de koopwoning wederinkopen of een schadevergoeding vorderen.
1. Ik ben ingeschreven. Wat nu?
Nu moet je wachten, tot het jouw beurt is om een woning van jouw keuze te kunnen kopen. Dat doen we door je een brief te sturen. Zorg dus dat we altijd je juiste adres hebben!
Hoe lang moet ik nog wachten?
Hoe lang je nog moet wachten tot je aan de beurt bent, kunnen we niet zeggen.
Wel kan je bij ons navragen wat je plaatsnummer is in het register waarvoor je bent ingeschreven.
Via de website https://kandidaatkoper.vmsw.be kan je zelf je inschrijvingen raadplegen.
Na klikken op 'aanmelden' kom je terecht op een pagina om aan te melden. Dit kan via eID of ItsMe.
Vervolgens wordt een overzicht getoond van de verschillende inschrijvingen en schrappingen op registers. Als je bij meerdere maatschappijen geregistreerd bent, dan worden deze inschrijvingen samen getoond.
2. Krijg ik voorrang?
De volgorde in de registers is de volgorde van de inschrijvingen. Als je inschrijft, kom je dus op de onderste plaats in het register terecht.
Voorbeeld: jij bent ingeschreven en hebt plaatsnummer 100, dan krijgen eerst de 99 personen voor jou kans een woning aan te kopen.
Er zijn wel verschuivingen mogelijk. In enkele specifieke situaties moeten we voorrang geven.
Hieronder vind je de voorrangsregels:
- Je moet een nieuwe woning krijgen, door een speciaal huisvestingsprogramma binnen het werkgebied van de sociale huisvestingsmaatschappij.
- Jij of één van je gezinsleden heeft een bepaalde handicap en de koopwoning is specifiek aangepast aan die handicap. Deze voorrang geldt alleen voor koopwoningen en niet voor bouwgronden.
- Je woont in een woning die onteigend wordt. Je kunt er dus niet blijven wonen.
Band met de gemeente
Je kan ook voorrang krijgen als je een voldoende lokale band hebt met de gemeente waarin de woning of bouwgrond ligt.
Wat is een voldoende lokale band?
- Je woont 6 jaar of langer onafgebroken in de gemeente of een aangrenzende gemeente, die in het werkgebied van een sociale huisvestingsmaatschappij ligt.
- Je werkt minstens halftijds in de gemeente.
- Je hebt op grond van een langdurige en zwaarwichtige omstandigheid een maatschappelijke, familiale, sociale of economische band opgebouwd met de gemeente.
3. Wat is een actualisatie?
We actualiseren de wachtlijst elke twee jaar in de oneven jaren (2025, 2027, ...). Dat wil zeggen dat we voor elke kandidaat nakijken of hij/zij nog voldoet aan de inkomensvoorwaarde. Als jouw inkomen bij de controle niet meer voldoet, dan krijg je van ons een actualisatiebrief. Als je niet (tijdig) reageert op deze brief, schrappen we je van de wachtlijst.
In onze actualisatiebrief vragen we je om je kandidatuur te bevestigen.
Het is heel belangrijk dat je op deze brief antwoordt. Als je binnen de maand niet antwoordt, dan krijg je een herinneringsbrief. Beantwoord je deze brief ook niet binnen de 15 dagen, dan ben je niet meer ingeschreven. We schrappen je dan als kandidaat-koper.
Je reageerde niet op onze brieven, maar wilt toch kandidaat blijven? Dan moet je je opnieuw inschrijven. Je komt dan opnieuw helemaal onderaan de wachtlijst. Het is dus heel belangrijk om te antwoorden op de actualisatiebrief als je kandidaat wil blijven.
4. Kan ik geschrapt worden van de wachtlijst?
We kunnen je schrappen van de wachtlijst. Dat kan alleen in een aantal situaties.
We sommen ze hieronder op, opgesplitst in twee groepen (met terugbetaling van het inschrijvingsgeld en zonder terugbetaling).
Je wordt geschrapt en krijgt je inschrijvingsgeld terugbetaald als...
- je een sociale koopwoning krijgt toegewezen.
- je niet meer voldoet aan de inschrijvingsvoorwaarden.
- je zelf vraagt om geschrapt te worden van de wachtlijst.
Je wordt geschrapt in alle registers en krijgt je inschrijvingsgeld niet terugbetaald als...
- je bewust foute of onvolledige gegevens gaf.
- je een woning of bouwgrond weigert die die aan je keuze qua ligging en type beantwoordt
5. Wat als mijn gezinssamenstelling verandert?
Als de samenstelling van je gezin verandert en als dit een invloed heeft op je inschrijving, laat het ons dan weten. Dan passen we je aanvraag aan.
Dit heeft geen invloed op je inschrijving. De bezettingsnorm is niet van toepassing bij sociale koopwoningen. Dit betekent dat je voor elke sociale koopwoning in aanmerking kan komen, ongeacht de grootte van de woning.
Ben je alleen ingeschreven en heb je een nieuwe partner? Als de partner mee ingeschreven wilt worden, dan kan je samen bij ons langskomen en dan kan je partner toegevoegd worden aan de kandidatuur als hij/zij voldoet aan de inschrijvingsvoorwaarden
Je bent samen met je partner ingeschreven en hebt dus één inschrijvingsnummer. Je wilt niet langer samen ingeschreven blijven of je wilt niet langer samen kandidaat zijn. Dan heb je twee keuzes:
- Je spreekt onderling af wie van beiden de inschrijving/kandidatuur behoudt. De andere persoon doet schriftelijk afstand van de inschrijving/kandidatuur. Deze persoon kan zich onmiddellijk opnieuw als kandidaat laten inschrijven en krijgt een nieuw inschrijvingsnummer.
- Je wil beiden de inschrijving/kandidatuur behouden. DIT KAN HELAAS NIET
Het inschrijvingsnummer wordt geschrapt. Je kan beiden onmiddellijk terug opnieuw inschrijven en krijgt elk een nieuw inschrijvingsnummer.
1. Wat moet ik doen als ik een woning krijg aangeboden?
Als we een passende woning voor je hebben en je bovenaan de wachtlijst staat, controleren we eerst of je voldoet aan alle voorwaarden. Als dat zo is, krijg je een brief van ons. In deze brief staat al de informatie over de grond of de woning: locatie, type woning, aantal slaapkamers, prijzen, verplichte werken, ...
Binnen de 15 kalenderdagen moet je laten weten of je interesse hebt. Dit doe je door de brief ingevuld terug aan ons te bezorgen (per post, per mail of afgeven in ons kantoor).
Als je geïnteresseerd bent in de woning, nodigen we je uit om deze te komen bekijken.
Na dit kijkmoment volgt een informatieavond waar het systeem van sociale koop verder verduidelijkt wordt en ook uitleg over de wetgeving wordt gegeven. Nadien worden de woningen toegewezen. Hierbij wordt rekening gehouden met de chronologische volgorde van de wachtlijst.
Reageer je twee keer niet op onze aanbodbrieven? Dan schrappen we je van de wachtlijst.
2. Vind je de woning goed en wil je de woning kopen?
Dan volgen nog enkele belangrijke stappen:
- Je ondertekent een belofte tot koop, met de vraag aan de Raad van Bestuur om goed te keuren.
- Na deze goedkeuring ontvang je een éénzijdige belofte om te ondertekenen.
- Je gaat op zoek naar een lening voor de woning. Bij een woning moet je ook een brandverzekering aangaan. Een kopie van deze documenten bezorg je aan ons.
- Je betaalt de waarborg en kiest een eigen notaris of onze notaris (commissaris vastgoedtransactie).
- Je dossier gaat via ons naar onze notaris (commissaris vastgoedtransactie) om de akte op te maken.
- We spreken af wanneer je in de woning kan & de sleutel krijgt, of wanneer de overdracht van de grond gebeurt.
OPGELET!
Zeg nooit je huidige huurovereenkomst op totdat je een schriftelijke bevestiging van toewijzing van ons hebt ontvangen!
3. Vind je de woning niet goed en wil je de woning niet kopen?
Als je de woning niet goed vindt, dan weiger je ze.
- Misschien heb je een goede reden waarom je de grond of woning niet wil. Meld dit dan schriftelijk aan ons (per brief of per mail). Als je net een andere woning hebt gekocht of als de situatie niet meer uitkomt, dan ontvang je je inschrijvingsgeld terug.
- Weiger je ook het tweede aanbod? Dan schrappen we je inschrijving. Als je dan nog een woning wilt, moet je opnieuw je kandidatuur indienen. Dan kom je opnieuw achteraan de wachtlijst.
Projecten te koop
Nieuwsberichten
Bij een nieuwe naam, een nieuw logo en een nieuwe huisstijl, hoort uiteraard ook een nieuwe website! We heten je van harte welkom op de nieuwe website van KANVAZ!
Je vindt hier allerlei informatie terug rond sociaal wonen in de regio tussen Aarschot, Diest en Tienen. Of je nu wil huren, kopen of lenen, al bij ons woont od interesse hebt om je woning te verhuren... je leest het allemaal hier.
De komende maanden vullen we onze website verder aan met meer informatie over ons huurpatrimonium en onze projecten.
Veel leesplezier!
Interesse om te kopen?
Aarzel niet om contact met ons op te nemen. We helpen je graag verder.