Ik huur

KANVAZ verhuurt zowel woningen in eigendom als ingehuurde woningen.

  • Huur jij een woning van één van de vroegere huisvestingsmaatschappijen (Cnuz, Diest-Uitbreiding of SWaL)? Dan huur je een woning die in eigendom is van KANVAZ.
  • Huur jij een woning van één van de vroegere sociale verhuurkantoren (SVK Woonregt, SVK Hageland of SVK Spit)? Dan huur je een ingehuurde woning. Dit is een woning die KANVAZ huurt van een privé-eigenaar. KANVAZ verhuurt deze woning verder aan jou.
Selecteer wat voor jou van toepassing is.

Ik huur een woning in eigendom

1. Hoe wordt mijn huurprijs berekend?

Hoe je huurprijs wordt berekend, is bepaald door de Vlaamse Regering.
Om je huurprijs te berekenen, kijken we naar:

  • je inkomen.
  • je gezin.
  • je woning.

Elke huurder betaalt bovenop de huur ook huurlasten en PV forfait als je woning fotovoltaïsche panelen heeft.
Afhankelijk van het type woning dat je huurt zijn er verschillende huurlasten:

  • Onderhoud en/of energieverbruik van gemeenschappelijke delen (lift, traphal, tuin, parking, ...).
  • Onderhoud van technische installaties (verwarming, ventilatie, pompen, ...).
  • Brandverzekering met afstand va verhaal en bijhorende administratie.

Goed om te weten

  • Je betaalt nooit meer dan wat iemand voor een vergelijkbare woning in dezelfde omgeving op de private huurmarkt zou betalen.
  • Je betaalt nooit minder dan de minimale huurprijs inclusief energiecorrectie, ongeacht het inkomen van je gezin. De minimale huurprijs hangt af van de marktwaarde (basishuurprijs) van de woning.

2. Wanneer en hoe betaal ik de huur?

Je betaalt de huur vóór de 10de dag van elke maand op het rekeningnummer:
BE66 0010 3530 4743.

Je vermeldt bij de overschrijving steeds de gestructureerde mededeling (OGM-nummer). Deze mededeling kan je terugvinden op de berekeningsnota die je ontvangt bij de jaarlijkse huurprijsberekening.

Om het jezelf makkelijk te maken, kan je de huur via een doorlopende opdracht betalen. Zo vergeet je nooit je huur te betalen. Maak een afspraak bij je bank voor meer informatie. Verwittig je bank wanneer het bedrag van de huur verandert.

Om het je nog gemakkelijker te maken, kun je jouw huur ook betalen via een domiciliëring. Je vult hiervoor het invulformulier domiciliëring in en bezorgt dit aan KANVAZ via mail debiteuren@kanvaz.be. Je hoeft verder niets te doen. KANVAZ regelt de opdracht tot betalen van de huur rechtstreeks met jouw bank.

3. Kan mijn huurprijs veranderen?

Ieder jaar in december krijg je een brief van KANVAZ waarin je nieuwe huurprijs voor het jaar nadien wordt meegedeeld. De huurprijs wordt jaarlijks aangepast en gaat in vanaf 1 januari.

In de loop van het jaar kan je huurprijs alleen aangepast worden omwille van:

  • een daling van je gezinsinkomen met 20% gedurende de laatste drie maanden.
  • een verandering van je inkomen door pensioensregeling.
  • een wijziging in je gezinssamenstelling.

Als je gezinsinkomen drie opeenvolgende maanden 20% lager is dan het gezinsinkomen van drie jaar geleden, kan je KANVAZ vragen om je huurprijs te herzien. De aangepaste huurprijs geldt vanaf de maand volgend op de maand waarin je ons alle bewijsstukken hebt bezorgd.

Bij overgang naar pensioen bezorg je KANVAZ een attest van je pensioendienst en een uittreksel van de eerste uitbetaling.

Bij wijzigingen in het gezin, geef je dit zo snel mogelijk door aan KANVAZ. Wanneer er iemand extra bij je komt wonen, moet je KANVAZ verwittigen. Wij controleren of de nieuwe inwoner voldoet aan de toelatingsvoorwaarden en of de woning groot genoeg is.

Bij een wijziging rond de gezondheidstoestand van een gezinslid zoals bijvoorbeeld erkende invaliditeit, breng je KANVAZ op de hoogte en bezorg je de nodige attesten. Dit heeft een invloed op de "personen ten laste". Je huurprijs wordt aangepast vanaf 1 januari.

4. Wat als mijn inkomen verandert of mijn gezinssamenstelling verandert?

Je inkomen verandert

Als je gezinsinkomen drie opeenvolgende maanden 20% lager is dan het gezinsinkomen van drie jaar geleden, kan je KANVAZ vragen om je huurprijs te herzien. De aangepaste huurprijs geldt vanaf de maand volgend op de maand waarin je ons alle bewijsstukken hebt bezorgd.

Je kan ons bellen, mailen huuradministratie@kanvaz.be of langskomen tijdens de openingsuren of maak een afspraak om je dossier verder te bekijken.

Je gezinssamenstelling verandert

Je hebt als huurder de verplichting om KANVAZ binnen de 30 dagen schriftelijke op de hoogte te brengen wanneer je gezinssamenstelling verandert (let op: soms moet je het ook op voorhand aanvragen):

  • Je gezin wordt groter of kleiner: Als er een kindje op komst is, een kind of andere inwoner het huis verlaat, als je gaat scheiden, als iemand overlijdt of er komt iemand bij je gezin wonen, moet je dat laten weten aan KANVAZ. Op basis van je nieuwe gezinssamenstelling berekenen we jouw nieuwe huurprijs.
  • Er komt een volwassene bij je inwonen. Belangrijk: als er een extra persoon komt inwonen in je woning, ben je verplicht dat VOORAF aan te vragen bij KANVAZ. Een bijwoonst mag immers nooit leiden tot een onaangepaste of te kleine woning.
  • Wanneer je besloten hebt om te gaan samenwonen met je vriend/vriendin, meld je dit aan KANVAZ. Na één jaar bijwoonst wordt deze persoon ook huurder.
  • Trouw je met je partner? Dan wordt hij/zij meteen huurder.

Je kan ons schriftelijk op de hoogte brengen van je aanvraag dat je gezinssamenstelling verandert via mail huuradministratie@kanvaz.be

5. Heb ik recht op een vermindering van onroerende voorheffing en wat moet ik doen om deze korting te krijgen?

Als je als huurder recht hebt op een vermindering van onroerende voorheffing ontvang je dit niet zelf van de Vlaamse belastingdienst aangezien je als huurder geen onroerende voorheffing betaalt voor je woning, maar wordt deze vermindering toegekend aan KANVAZ als eigenaar.

KANVAZ vergelijkt de verkregen vermindering van onroerende voorheffing van de Vlaamse belastingdienst met de sociale korting die je als huurder krijgt op je huurprijs. Als huurder krijg je de hoogste van de twee kortingen: ofwel de sociale korting ofwel de vermindering op de onroerende voorheffing.
Als de vermindering van onroerende voorheffing hoger is dan de sociale korting op je huurprijs dan contacteert KANVAZ je om de vermindering door te storten.

6. Wat als mijn inkomen verandert of mijn gezinssamenstelling verandert?

Heb je problemen om je huur te betalen? Praat erover met ons.
Je kan ons bellen, e-mailen via debiteuren@kanvaz.be of langskomen tijdens de openingsuren of na een afspraak.

Ik huur een ingehuurde woning

1. Hoe wordt mijn huurprijs berekend?

Jouw huurprijs wordt samen vastgelegd met de eigenaar van de woning. Hier komt een kleine kost bovenop voor het beheer van jouw woning door KANVAZ.

Goed om te weten

  • De huurprijs van een ingehuurde woning zal hoger zijn dan de huurprijs van een woning in eigendom van KANVAZ, maar KANVAZ zorgt er voor dat bij de onderhandeling met eigenaar dat je nooit meer betaalt dan wat iemand voor een vergelijkbare woning in dezelfde omgeving op de private huurmarkt zou betalen.
  • KANVAZ zorgt er ook voor dat je steeds in aanmerking komt voor huursubsidie en dus een tussenkomst in je huurprijs van Wonen in Vlaanderen ontvangt.
  • KANVAZ zorgt er voor dat als je recht hebt op vermindering van onroerende voorheffing deze tussenkomst in je huurprijs van Wonen in Vlaanderen ontvangt.

2. Wanneer en hoe betaal ik de huur?

Je betaalt de huur vóór de 10de dag van elke maand op het rekeningnummer:
BE66 0010 3530 4743.

Je vermeldt bij de overschrijving steeds de gestructureerde mededeling (OGM-nummer).
Deze mededeling kan je terugvinden op de berekeningsnota die je ontvangt bij de jaarlijkse huurprijsberekening.

Om het jezelf makkelijk te maken, kan je de huur via een doorlopende opdracht betalen.
Zo vergeet je nooit je huur te betalen. Maak een afspraak bij je bank voor meer informatie. Verwittig je bank wanneer het bedrag van de huur verandert.

Om het je nog gemakkelijker te maken, kun je jouw huur ook betalen via een domiciliëring. Je vult hiervoor het invulformulier domiciliëring in en bezorgt dit aan KANVAZ via mail debiteuren@kanvaz.be.
Je hoeft verder niets te doen. KANVAZ regelt de opdracht tot betalen van de huur rechtstreeks met jouw bank.

3. Kan mijn huurprijs veranderen?

Jaarlijks wordt je huurprijs geïndexeerd en krijg je een nieuwe huurprijs. Dit gebeurt elk jaar op het moment van de verjaring van de inwerkingtreding van je huurovereenkomst.

4. Wat moet ik doen als mijn inkomen of mijn gezinssamenstelling verandert?

Je hebt als huurder de verplichting om KANVAZ binnen de 30 dagen schriftelijke op de hoogte te brengen wanneer je gezinssamenstelling verandert (let op: soms moet je het ook op voorhand aanvragen):

  • Je gezin wordt groter of kleiner: Als er een kindje op komst is, een kind of andere inwoner het huis verlaat, als je gaat scheiden, als iemand overlijdt of er komt iemand bij je gezin wonen, moet je dat laten weten aan KANVAZ.
  • Wanneer je besloten hebt om te gaan samenwonen met je vriend/vriendin, meld je dit aan KANVAZ. Na één jaar bijwoonst wordt deze persoon ook huurder.
  • Trouw je met je partner? Dan wordt hij/zij meteen huurder.
  • Er komt een volwassene bij je inwonen. Belangrijk: als er een extra persoon komt inwonen in je woning, ben je verplicht dat VOORAF aan te vragen bij KANVAZ. Een bijwoonst mag immers nooit leiden tot een onaangepaste of te kleine woning. Wanneer de woning te klein is voor het nieuwe aantal personen, zou je je huursubsidie kunnen verliezen.

Op het moment van de wijziging in gezinssamenstelling wijzigt er niets aan je huurprijs. Deze blijft hetzelfde. Het bedrag van de huursubsidie wordt jaarlijks herzien en zal veranderen naargelang het inkomen van de nieuwe gezinssituatie.

Je kan ons schriftelijk op de hoogte brengen van je aanvraag of melding dat je gezinssamenstelling verandert via mail huuradministratie@kanvaz.be

5. Heb ik recht op een huursubsidie?

Als je een bescheiden inkomen hebt en je verhuist naar een nieuwe huurwoning, dan kan je een huursubsidie krijgen van de Vlaamse overheid.
Je komt hiervoor alleen in aanmerking als je verhuisd bent:

  • naar een woning van een woonmaatschappij.
  • van een slechte of onaangepaste woning naar een goede, aangepaste huurwoning op de private huurmarkt.
  • je was dakloos en betrekt nu een huurwoning.

De aanvraag van de huursubsidie gebeurt door KANVAZ bij start van de huur. De uitbetaling gebeurt met 2 maanden terugwerkende kracht. Dit zorgt ervoor dat er dus ook 2 maanden de tijd is om de aanvraag te versturen. Als jouw dossier goed is aangekomen en volledig is, wordt je situatie onderzocht en het bedrag berekend.
Het duurt ongeveer 4 tot 6 maanden vooraleer de huursubsidie door Wonen in Vlaanderen wordt uitbetaald. Daardoor kunnen we jouw huurprijs herberekenen en krijg je een brief van ons met je nieuwe huurprijs. Het tegoed waar je recht op hebt, storten we aan je terug.

De huursubsidie wordt niet geregeld door KANVAZ zelf. Dit is een bevoegdheid van Wonen in Vlaanderen. Meer informatie vind je via onderstaande link
Wonen in Vlaanderen | Vlaanderen.be

Je kan nooit tegelijkertijd een huurpremie én huursubsidie krijgen.

5. Heb ik recht op een vermindering van onroerende voorheffing en wat moet ik doen om deze korting te krijgen?

Als je als huurder recht hebt op een vermindering van onroerende voorheffing ontvang je dit niet zelf van de Vlaamse belastingdienst aangezien je als huurder geen onroerende voorheffing betaalt voor je woning, maar wordt deze vermindering toegekend aan de eigenaar van je ingehuurde woning.

KANVAZ vordert de verminderingen voor de huurders van ingehuurde woningen terug bij de private eigenaar.
Als je recht hebt op de vermindering dan zal KANVAZ je contacteren om de vermindering door te storten.

7. Wat moet ik doen als ik niet kan betalen?

Heb je problemen om je huur te betalen? Praat erover met ons. Je kan ons bellen, e-mailen via debiteuren@kanvaz.be of langskomen tijdens de openingsuren of na een afspraak.

Selecteer wat voor jou van toepassing is.

Ik huur een woning in eigendom

1. Wat staat er in mijn huurovereenkomst?

Je huurovereenkomst is de ingevulde versie van de type huurovereenkomst van Wonen in Vlaanderen waarin jouw gegevens en de gegevens van KANVAZ staan, jouw huurprijs, de eigenschappen van de woning die je gaat huren, …
Bij je huurovereenkomst horen ook nog bijlagen waaronder het intern huurreglement, het reglement voor inwendige orde (RIO), de plaatsbeschrijving en het EPC.

Na het ondertekenen van jouw huurovereenkomst, laten we dit registreren. Je kan dit steeds raadplegen via onderstaande link
MyMinfin (fgov.be)

Wat staat er in het reglement van inwendige orde (RIO)?

Als je bij KANVAZ komt wonen dan zorgen wij ervoor dat je woning in orde is.
In het reglement van inwendige orde (RIO) staat meer informatie over alles wat je wel of niet mag doen en alles wat je zeker moet doen in je appartement of huis.

Wat staat er in het intern huurreglement?

Het intern huurreglement is een document waarin concrete regels vastgelegd zijn, met betrekking tot onder andere: de inschrijvingsprocedure en -voorwaarden, het toewijzingssysteem met de voorrangsregels en lokale toewijzingsreglementen, de huurovereenkomst en waarborg, kosten en lasten en het verhaalrecht van kandidaten en huurders.

Wat staat er in de plaatsbeschrijving?

De plaatsbeschrijving is een officieel document dat door de verschillende partijen ondertekend wordt en deel uitmaakt van de huurovereenkomst. Bij iedere opzegging en bij ieder begin van een huurovereenkomst, wordt er een afspraak gemaakt om de plaatsbeschrijving op te maken. Het is belangrijk dat je deze afspraak stipt opvolgt en dat je op tijd aanwezig bent.

De plaatsbeschrijving is een beschrijving van de toestand van de woning. De toestand van de vloerbekleding, muren, stopcontacten, deuren, kranen, enzovoort wordt samen met jou grondig bekeken en genoteerd. Dit is van belang bij de eindafrekening en bij de terugbetaling van de waarborg. Tijdens deze beschrijving worden er ook foto's genomen om de staat van de woning vast te leggen.

De plaatsbeschrijving beschermt je als nieuwe huurder. Voor eventuele schade die al aanwezig is en wordt genoteerd op de plaatsbeschrijving, kan je later niet verantwoordelijk worden gesteld.

2. Heb ik een huurovereenkomst van bepaalde of onbepaalde duur?

Sinds 2017 is er nieuwe wetgeving en werken we met tijdelijke huurcontracten voor nieuwe huurders.

Wie vanaf 1 maart 2017 bij onze woonmaatschappij huurt, krijgt een huurovereenkomst van 9 jaar.

Na 9 jaar kijken we twee voorwaarden na:

  • Is je inkomen niet te hoog? Je gezinsinkomen mag maximaal 25% boven de inkomensgrens liggen.
  • Is je woning niet te groot? Je mag maximaal één slaapkamer meer hebben dan het aantal bewoners.

Is het antwoord 2x nee, dan mag je nog eens 3 jaar in de woning blijven wonen. Je contract wordt dus met 3 jaar verlengd. In alle andere situaties doen we extra controles, moet je eventueel verhuizen en kan het zelfs dat we je huurovereenkomst stopzetten. Voor wie?

Was je al vóór 1 maart 2017 huurder bij ons? Dan hou je je huurovereenkomst van onbepaalde duur.

Je houdt je huurovereenkomst van onbepaalde duur ook als je verhuist naar een andere woning van onze woonmaatschappij of als we je woning renoveren en je daarom verhuist naar een woning van een andere woonmaatschappij.
Dit geldt niet:

  • als je zomaar verhuist naar een woning van een andere woonmaatschappij.
  • als inwonende gezinsleden (bijwoners) apart willen huren. Dan zijn zij een nieuwe huurder en krijgen zij (na de wachttijd) een huurovereenkomst van 9 jaar.

3. Moet ik als sociale huurder mij inschrijven bij de VDAB?

Als huurder van een sociale woning moet je aan een aantal verplichtingen voldoen.

Je moet je als sociale huurder inschrijven bij de VDAB wanneer je op dat ogenblik binnen de actieve bevolking valt en werkloos bent. Dit is een huurdersverplichting. Deze verplichting geldt voor alle niet-werkende huurders tot de leeftijd van 64 jaar. De verplichting is niet van toepassing op bijwoners (bijvoorbeeld volwassen kinderen).

Volgende personen worden tijdelijk of definitief niet beschouwd als een 'niet-beroepsactieve burger met arbeidspotentieel':

  • De huurder die niet kan werken wegens arbeidsongeschiktheid, invaliditeit of erkende handicap.
  • De huurder die uitkeringsgerechtigd is en voor wie een uitzondering geldt. De minister bepaalt deze voorwaarden.

Wij gaan dit na op het moment van de toewijzing en voeren daarna een driejaarlijkse controle uit op het naleven van deze huurdersverplichting.  

Voldoe je niet aan deze huurdersverplichting?
Dan kan de toezichthouder jou een geldboete opleggen tussen de 25 en 5.000 euro. Je krijgt als dat nodig is ook een nieuwe termijn waarbinnen je moet inschrijven bij de VDAB.
De toezichthouder volgt jouw dossier op.

KANVAZ kan je huurovereenkomst niet opzeggen om deze reden.
Meer informatie vind je via onderstaande link
Inschrijven bij de VDAB als sociale huurder | Vlaanderen.be

4. Moet ik als sociale huurder vlot Nederlands spreken?

Als je bij ons langskomt of met ons belt of we komen op huisbezoek, dan spreken we Nederlands. Ook onze brieven zijn in het Nederlands. Als je niet zo goed Nederlands verstaat, raden wij je aan om je door iemand te laten bijstaan die het Nederlands wel machtig is. We vinden het immers belangrijk dat je goed begrijpt wat jullie huurdersverplichtingen zijn.
Jij en je partner moeten bewijzen dat jullie Nederlands spreken of dat jullie de taal willen leren. Na twee jaar sociaal huren moet je verplicht het basisniveau Nederlands kunnen (minimaal taalniveau A2 voor spreken).

Hoe controleren jullie dat ik Nederlands spreek?

We kijken in de Kruispuntbank Inburgering of je voldoet aan de taalkennis vereiste.
Is dat niet het geval? Dan kom je naar ons kantoor en doe je een mondelinge taaltest.
Spreek je voldoende Nederlands, dan voldoe je aan de voorwaarde Nederlands.
Spreek je onvoldoende Nederlands? Dan verwijzen we je door naar het Agentschap Integratie & Inburgering in Tienen, Diest of Aarschot.

Wat als ik onvoldoende Nederlands spreek?

Als je het gevraagde basisniveau Nederlands niet hebt na twee jaar in een sociale woning te wonen, dan kan de toezichthouder jou een geldboete opleggen tussen 25 en 5 000 euro.
Je krijgt als dat nodig is ook een nieuwe termijn waarbinnen je het basisniveau Nederlands moet behalen. De toezichthouder volgt jouw dossier op. KANVAZ zal je huurovereenkomst om deze reden niet stoppen.

Welke vrijstellingen gelden er?

Soms moet je het basisniveau Nederlands niet behalen.
Dat kan in de volgende situaties:

  • Je hebt een verklaring van uitgeleerdheid.
  • Je hebt een medisch attest of bewijs waarin staat dat je door een ernstige ziekte, mentale of fysieke handicap het basisniveau Nederlands nooit kan halen.

Soms krijg je uitstel van de taalkennisverplichting: dan mag je het basisniveau Nederlands later halen.
Dit kan in de volgende situaties:

  • Je kon de opleiding Nederlands nog niet starten of eindigen. Dit komt door je beroep, door medische of persoonlijke redenen.
  • Er was geen gepaste opleiding tijdig beschikbaar.

Meer informatie vind je via onderstaande link
Taalkennisvereiste bij een sociale woning | Vlaanderen.be

5. Mag ik als sociale huurder eigendom hebben?

Je mag geen woning of bouwgrond volledig of gedeeltelijk in volle eigendom of in vruchtgebruik hebben, of in erfpacht, opstal of vruchtgebruik (gegeven) hebben. Dit mag niet in België en niet in het buitenland. Je mag ook geen bouwgrond of woning inbrengen in een vennootschap waarvan je zaakvoerder, bestuurder of aandeelhouder bent.

Deze regels gelden ook voor je inwonende gehuwde partner, jouw wettelijke samenwoner of je feitelijke partner. Als jouw feitelijke partner pas na de start van de huurovereenkomst is komen bijwonen, geldt deze eigendomsvoorwaarde van zodra je één jaar met die partner samenwoont in de sociale woning.

Wat als ik wel eigendom heb of als ik eigendom verwerf terwijl ik in de sociale woning woon?
Je bent verplicht om ons hierover te informeren. Er zijn enkele specifieke uitzonderingen. Contacteer ons en dan bekijken we samen je dossier.

Je kan ons bellen of mailen huuradministratie@kanvaz.be. Je kan ook langskomen tijdens de openingsuren of na een afspraak om je dossier verder te bekijken.  

6. Wat is het verschil tussen huurders en bijwoners?

Wie is huurder?

De volgende personen zijn huurders:

  • De persoon die zich opgaf als referentiehuurder.
  • De persoon die getrouwd is, wettelijk samenwoont of de feitelijke partner is van de referentiehuurder. Deze persoon woont samen met de referentiehuurder in de sociale woning.

Komt je partner maar na de start van het huurcontract bij je inwonen?

  • Ben je getrouwd of wettelijk samenwonend? Dan is je partner meteen huurder. We controleren ook meteen of jullie samen aan de voorwaarden voldoen. Voldoen jullie niet, dan zal je partner de huurwoning moeten verlaten.
  • Komt je feitelijke partner bij je inwonen? Dan wordt die pas na één jaar bijwonen ook huurder. Dit kan alleen als jullie op dat moment samen voldoen aan alle voorwaarden. Voldoen jullie niet, dan zal je partner de huurwoning moeten verlaten.
Wie is bijwoner?

Alle andere personen die bij je wonen in je sociale huurwoning, zijn bijwoners.

Wat is het verschil tussen een huurder en een bijwoner?

Huurders ondertekenen de huurovereenkomst. Ze hebben rechten en plichten en moeten voldoen aan de voorwaarden om sociaal te huren. Bijwoners niet.
Huurder:

  • heeft woonrecht.
  • moet voldoen aan de voorwaarden.
  • inkomen telt mee voor de inkomensvoorwaarde.
  • inkomen telt mee voor de berekening van de huurprijs.
  • ondertekent de huurovereenkomst en de reglementen.
  • is verantwoordelijk voor alle andere personen die inwonen.
  • moet de huurdersverplichtingen naleven.

Bijwoner:

  • heeft geen woonrecht. Bijwoners moeten de woning verlaten als de laatste huurder overlijdt, de huurovereenkomst stopzet of niet langer zijn domicilie heeft in de sociale huurwoning.
  • moet niet voldoen aan de voorwaarden.
  • inkomen telt niet mee voor de inkomensvoorwaarde.
  • inkomen van alle meerderjarige bijwoners telt wel mee voor de berekening van de huurprijs, behalve van kinderen voor wie je nog kinderbijslag krijgt of van bijwoners die maar tijdelijk in de woning wonen zoals mantelzorgers.
  • moet de huurovereenkomst en de reglementen niet ondertekenen. Moet de huurdersverplichtingen niet naleven. De huurder is verantwoordelijk voor het gedrag van de bijwoner.

7. Waarvoor moet ik mij verzekeren als huurder?

KANVAZ is zelf verzekerd tegen brand aan het gebouw zelf. Als er schade is aan het gebouw betaalt onze verzekering dit terug. Je moet je dus niet zelf verzekeren voor schade aan het gebouw.
Je bent verplicht om voor de volledige duur van de huurovereenkomst een brandverzekering voor je inboedel af te sluiten.
Daarnaast raden we je ook aan een familiale verzekering af te sluiten.

Brandverzekering voor het gebouw

KANVAZ heeft voor al haar gebouwen zelf een brandverzekering afgesloten met een afstand van verhaal tegenover haar huurders. Dit betekent dat KANVAZ bij schade aan het gebouw, waarvoor jij aansprakelijk bent, niet tegen jou zal keren voor de gebouwschade. Bij brand is alle schade aan het gebouw verzekerd. De kosten verbonden aan de verzekering worden verrekend in je huurlasten. Je hoeft dus zelf geen brandverzekering voor schade aan het gebouw af te sluiten.
De brandverzekering dekt schade veroorzaakt door:

  • Brand.
  • Storm.
  • Hagel.
  • Sneeuw.
  • Glasbreuk.
  • Natuurrampen.
  • Vandalisme.
  • Poging tot inbraak.
  • Waterschade.

Bij elke verzekering moet de verzekerde altijd een deel van de kosten betalen. Dit wordt benoemd als de vrijstelling of franchise en bedraagt +/- €250. Afhankelijk van wie er aansprakelijk is, betaal jij of betaalt KANVAZ deze kost.
Voorbeeld: Er is een brand in je woning door je eigen fout?

  • Als er schade is aan je inboedel, betaalt de verzekering de schade via jouw brandverzekering voor je inboedel.
  • Als er schade is aan de inboedel van je buren, betaalt de verzekering van de buren de schade, maar kan de verzekering van je buren het bedrag van de schade terugeisen van jou (als schadeverantwoordelijke). Je betaalt dit zelf, tenzij je een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid hebt.
  • Als er schade is aan het gebouw (ramen, keuken, gevel) moet je niets betalen want KANVAZ is daarvoor verzekerd met afstand van verhaal.
Brandverzekering voor je inboedel

Als huurder ben je verplicht om voor de volledige duur van de huurovereenkomst een brandverzekering voor je inboedel af te sluiten. De inboedelverzekering vergoedt schade aan je meubels, gordijnen, verf en alle andere niet vernoemde eigendommen van de huurder, die aanwezig zijn in de gehuurde woning.
Je verzekert je inboedel tegen:

  • Brand.
  • Waterschade.
  • Storm, hagel, sneeuw- en ijsdruk.
  • Natuurrampen (wet van 17/09/2005)
Verzekering burgerlijke aansprakelijkheid of familiale verzekering

Als er brand- of waterschade is, kunnen ook de buren hier schade door hebben. De buren kunnen jou aanspreken voor de schade aan hun inboedel. Hiervoor kan je ook een verzekering nemen, namelijk een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid. Dit is niet verplicht, maar raden we sterk aan.
Heb je al een familiale polis, contacteer dan uw verzekeraar om dubbele verzekering te vermijden.

Hulp bij het afsluiten van je verzekeringen

Een verzekering afsluiten is niet altijd eenvoudig. Daarom wil Ethias je daarmee helpen. Je kan meer info hierover vinden via onderstaande link:
Ethias-verzekeringspakket

8. Wat als mijn inkomen of mijn gezinssamenstelling verandert?

Je inkomen verandert

Als je gezinsinkomen drie opeenvolgende maanden 20% lager is dan het gezinsinkomen van drie jaar geleden, kan je KANVAZ vragen om je huurprijs te herzien. De aangepaste huurprijs geldt vanaf de maand volgend op de maand waarin je ons alle bewijsstukken hebt bezorgd.

Je kan ons bellen, mailen via huuradministratie@kanvaz.be of langskomen tijdens de openingsuren of na een afspraak om je dossier verder te bekijken.

Je gezinssamentelling verandert

Je hebt als huurder de verplichting om KANVAZ binnen de 30 dagen schriftelijke op de hoogte te brengen wanneer je gezinssamenstelling verandert (let op: soms moet je het ook op voorhand aanvragen):

  • Je gezin wordt groter of kleiner: Als er een kindje op komst is, een kind of andere inwoner het huis verlaat, als je gaat scheiden, als iemand overlijdt of er komt iemand bij je gezin wonen, moet je dat laten weten aan KANVAZ. Op basis van je nieuwe gezinssamenstelling berekenen we jouw nieuwe huurprijs.
  • Er komt een volwassene bij je inwonen. Belangrijk: als er een extra persoon komt inwonen in je woning, ben je verplicht dat VOORAF aan te vragen bij KANVAZ. Een bijwoonst mag immers nooit leiden tot een onaangepaste of te kleine woning.
  • Wanneer je besloten hebt om te gaan samenwonen met je vriend/vriendin, meld je dit aan KANVAZ. Na één jaar bijwoonst wordt deze persoon ook huurder.
  • Trouw je met je partner? Dan wordt hij/zij meteen huurder.

Je kan ons schriftelijk op de hoogte brengen van je aanvraag of melding dat je gezinssamenstelling verandert via mail huuradministratie@kanvaz.be

9. Wat moet ik doen als iemand tijdelijk of permanent komt bijwonen?

Je hebt een vriend of familielid dat tijdelijk (een maand of langer) bij je wil logeren?

Helaas kan dit niet zomaar zonder onze toestemming. Een tijdelijke inwoning van familie of derden moet je schriftelijk aanvragen. Na ontvangst wordt je aanvraag bekeken en voorgelegd aan het bestuur van KANVAZ. De beslissing over deze aanvraag wordt je binnen een redelijke termijn bezorgd.
Indien je een positief antwoord krijgt, zal ook meteen een einddatum voor de inwoning worden vermeld. Indien je een afwijzing ontvangt, zullen wij verzoeken dat je familielid/vriend de woning verlaat. Uiteraard zullen we opvolgen of dit effectief gebeurt.

Je kan ons schriftelijk op de hoogte brengen van je aanvraag via mail huuradministratie@kanvaz.be

Je wilt iemand permanent bij je laten wonen?

Hiervan dien je KANVAZ meteen op de hoogte te brengen. Een permanente inwoning zal invloed hebben op je huurprijs. Verder moet de persoon voldoen aan de inschrijvingsvoorwaarden en mag de rationele bezetting van de woning niet overschreden worden. De persoon ondertekent een addendum aan de huurovereenkomst.
Opgelet, bij vertrek of overlijden van alle huurders een bijwoner niet in de woning kan blijven wonen.

Je kan ons schriftelijk op de hoogte brengen van je aanvraag via mail huuradministratie@kanvaz.be

10. Wat gebeurt er met de waarborg die moet worden betaald bij de start van de huur?

KANVAZ plaatst je waarborg op een rekening die beheerd wordt door Wonen in Vlaanderen. Bij einde van de huur en vertrek van de laatste bewoner, kan je waarborg met interest worden vrij gegeven. Als je geen achterstallen hebt en er geen huurschade is, betaalt KANVAZ je waarborg binnen de 3 maanden terug.

Ik huur een ingehuurde woning

1. Wat staat er in mijn huurovereenkomst?

Je huurovereenkomst is de ingevulde versie van de type huurovereenkomst van Wonen in Vlaanderen waarin jouw gegevens en de gegevens van KANVAZ staan, jouw huurprijs, de eigenschappen van de woning die je gaat huren, …
Bij je huurovereenkomst horen ook nog bijlagen waaronder het intern huurreglement, het reglement voor inwendige orde (RIO), de plaatsbeschrijving en het EPC.

Na het ondertekenen van jouw huurovereenkomst, laten we dit registreren. Je kan dit steeds raadplegen via onderstaande link
MyMinfin (fgov.be)

Wat staat er in het reglement van inwendige orde (RIO)?

Als je bij KANVAZ komt wonen dan zorgen wij ervoor dat je woning in orde is.
In het reglement van inwendige orde (RIO) staat meer informatie over alles wat je wel of niet mag doen en alles wat je zeker moet doen in je appartement of huis.

Wat staat er in het intern huurreglement?

Het intern huurreglement is een document waarin concrete regels vastgelegd zijn, met betrekking tot onder andere: de inschrijvingsprocedure en -voorwaarden, het toewijzingssysteem met de voorrangsregels en lokale toewijzingsreglementen, de huurovereenkomst en waarborg, kosten en lasten en het verhaalrecht van kandidaten en huurders.

Wat staat er in de plaatsbeschrijving?

De plaatsbeschrijving is een officieel document dat door de verschillende partijen ondertekend wordt en deel uitmaakt van de huurovereenkomst. Bij iedere opzegging en bij ieder begin van een huurovereenkomst, wordt er een afspraak gemaakt om de plaatsbeschrijving op te maken. Het is belangrijk dat je deze afspraak stipt opvolgt en dat je op tijd aanwezig bent.

De plaatsbeschrijving is een beschrijving van de toestand van de woning. De toestand van de vloerbekleding, muren, stopcontacten, deuren, kranen, enzovoort wordt samen met jou grondig bekeken en genoteerd. Dit is van belang bij de eindafrekening en bij de terugbetaling van de waarborg. Tijdens deze beschrijving worden er ook foto's genomen om de staat van de woning vast te leggen.

De plaatsbeschrijving beschermt je als nieuwe huurder. Voor eventuele schade die al aanwezig is en wordt genoteerd op de plaatsbeschrijving, kan je later niet verantwoordelijk worden gesteld.

2. Heb ik een huurovereenkomst van bepaalde of onbepaalde duur?

Sinds 1 januari 2023 heb je als huurder van een ingehuurde woning een woonrecht van minstens 9 jaar.
Als je huurovereenkomst voortijdig stopt dan word je herhuisvest als het woonrecht van 9 jaar nog geldt. De duur van de nieuwe huurovereenkomst is dan gelijk aan de resterende duur waar je nog recht op had.

Wat na deze 9 jaar?

Na 9 jaar kijken we twee voorwaarden na:

  • Is je inkomen niet te hoog? Je gezinsinkomen mag maximaal 25% boven de inkomensgrens liggen.
  • Heb je twee verhuisbewegingen geweigerd omdat je woning te groot is?

3. Moet ik als sociale huurder mij inschrijven bij de VDAB?

Als huurder van een sociale woning moet je aan een aantal verplichtingen voldoen.

Je moet je als sociale huurder inschrijven bij de VDAB wanneer je op dat ogenblik binnen de actieve bevolking valt en werkloos bent. Dit is een huurdersverplichting. Deze verplichting geldt voor alle niet-werkende huurders tot de leeftijd van 64 jaar. De verplichting is niet van toepassing op bijwoners (bijvoorbeeld volwassen kinderen).

Volgende personen worden tijdelijk of definitief niet beschouwd als een 'niet-beroepsactieve burger met arbeidspotentieel':

  • De huurder die niet kan werken wegens arbeidsongeschiktheid, invaliditeit of erkende handicap.
  • De huurder die uitkeringsgerechtigd is en voor wie een uitzondering geldt. De minister bepaalt deze voorwaarden.

Wij gaan dit na op het moment van de toewijzing en voeren daarna een driejaarlijkse controle uit op het naleven van deze huurdersverplichting.  

Voldoe je niet aan deze huurdersverplichting?
Dan kan de toezichthouder jou een geldboete opleggen tussen de 25 en 5.000 euro. Je krijgt als dat nodig is ook een nieuwe termijn waarbinnen je moet inschrijven bij de VDAB.
De toezichthouder volgt jouw dossier op.

KANVAZ kan je huurovereenkomst niet opzeggen om deze reden.
Meer informatie vind je via onderstaande link
Inschrijven bij de VDAB als sociale huurder | Vlaanderen.be

4. Moet ik als sociale huurder vlot Nederlands spreken?

Als je bij ons langskomt of met ons belt, dan spreken we Nederlands. Ook onze brieven zijn in het Nederlands. Als je niet zo goed Nederlands verstaat, raden wij je aan om je door iemand te laten bijstaan die het Nederlands wel machtig is. We vinden het immers belangrijk dat je goed begrijpt wat jullie huurdersverplichtingen zijn.
Jij en je partner moeten bewijzen dat jullie Nederlands spreken of dat jullie de taal willen leren. Na twee jaar sociaal huren moet je verplicht het basisniveau Nederlands kunnen (minimaal taalniveau A2 voor spreken).

Hoe controleren jullie dat ik Nederlands spreek?

We kijken in de Kruispuntbank Inburgering of je voldoet aan de taalkennis vereiste.
Is dat niet het geval? Dan kom je naar ons kantoor en doe je een mondelinge taaltest.
Spreek je voldoende Nederlands, dan voldoe je aan de voorwaarde Nederlands.
Spreek je onvoldoende Nederlands? Dan verwijzen we je door naar het Agentschap Integratie & Inburgering in Tienen, Diest of Aarschot.

Wat als ik onvoldoende Nederlands spreek?

Als je het gevraagde basisniveau Nederlands niet hebt na twee jaar in een sociale woning te wonen, dan kan de toezichthouder jou een geldboete opleggen tussen 25 en 5 000 euro.
Je krijgt als dat nodig is ook een nieuwe termijn waarbinnen je het basisniveau Nederlands moet behalen. De toezichthouder volgt jouw dossier op. KANVAZ zal je huurovereenkomst om deze reden niet stoppen.

Welke vrijstellingen gelden er?

Soms moet je het basisniveau Nederlands niet behalen.
Dat kan in de volgende situaties:

  • Je hebt een verklaring van uitgeleerdheid.
  • Je hebt een medisch attest of bewijs waarin staat dat je door een ernstige ziekte, mentale of fysieke handicap het basisniveau Nederlands nooit kan halen.

Soms krijg je uitstel van de taalkennisverplichting: dan mag je het basisniveau Nederlands later halen.
Dit kan in de volgende situaties:

  • Je kon de opleiding Nederlands nog niet starten of eindigen. Dit komt door je beroep, door medische of persoonlijke redenen.
  • Er was geen gepaste opleiding tijdig beschikbaar.

Meer informatie vind je via onderstaande link
Taalkennisvereiste bij een sociale woning | Vlaanderen.be

5. Mag ik als sociale huurder eigendom hebben?

Je mag geen woning of bouwgrond volledig of gedeeltelijk in volle eigendom of in vruchtgebruik hebben, of in erfpacht, opstal of vruchtgebruik (gegeven) hebben. Dit mag niet in België en niet in het buitenland. Je mag ook geen bouwgrond of woning inbrengen in een vennootschap waarvan je zaakvoerder, bestuurder of aandeelhouder bent.

Deze regels gelden ook voor je inwonende gehuwde partner, jouw wettelijke samenwoner of je feitelijke partner. Als jouw feitelijke partner pas na de start van de huurovereenkomst is komen bijwonen, geldt deze eigendomsvoorwaarde van zodra je één jaar met die partner samenwoont in de sociale woning.

Wat als ik wel eigendom heb of als ik eigendom verwerf terwijl ik in de sociale woning woon?
Je bent verplicht om ons hierover te informeren. Er zijn enkele specifieke uitzonderingen. Contacteer ons en dan bekijken we samen je dossier.

Je kan ons bellen of mailen naar huuradministratie@kanvaz.be. Je kan ook langskomen tijdens de openingsuren of na een afspraak om je dossier verder te bekijken.

6. Wat is het verschil tussen huurders en bijwoners?

Wie is huurder?

De volgende personen zijn huurders:

  • De persoon die zich opgaf als referentiehuurder.
  • De persoon die getrouwd is, wettelijk samenwoont of de feitelijke partner is van de referentiehuurder. Deze persoon woont samen met de referentiehuurder in de sociale woning.

Komt je partner maar na de start van het huurcontract bij je inwonen?

  • Ben je getrouwd of wettelijk samenwonend? Dan is je partner meteen huurder. We controleren ook meteen of jullie samen aan de voorwaarden voldoen. Voldoen jullie niet, dan zal je partner de huurwoning moeten verlaten.
  • Komt je feitelijke partner bij je inwonen? Dan wordt die pas na één jaar bijwonen ook huurder. Dit kan alleen als jullie op dat moment samen voldoen aan alle voorwaarden. Voldoen jullie niet, dan zal je partner de huurwoning moeten verlaten.
Wie is bijwoner?

Alle andere personen die bij je wonen in je sociale huurwoning, zijn bijwoners.

Wat is het verschil tussen een huurder en een bijwoner?

Huurders ondertekenen het huurcontract. Ze hebben rechten en plichten en moeten voldoen aan de voorwaarden om sociaal te huren. Bijwoners niet.
Huurder:

  • heeft woonrecht.
  • moet voldoen aan de voorwaarden.
  • inkomen telt mee voor de inkomensvoorwaarde.
  • inkomen telt mee voor de berekening van de huurprijs.
  • ondertekent de huurovereenkomst en de reglementen.
  • is verantwoordelijk voor alle andere personen die inwonen.
  • moet de huurdersverplichtingen naleven.

Bijwoner:

  • heeft geen woonrecht. Bijwoners moeten de woning verlaten als de laatste huurder overlijdt, het huurcontract stopzet of niet langer zijn domicilie heeft in de sociale huurwoning.
  • moet niet voldoen aan de voorwaarden.
  • inkomen telt niet mee voor de inkomensvoorwaarde.
  • inkomen van alle meerderjarige bijwoners telt wel mee voor de berekening van de huurprijs, behalve van kinderen voor wie je nog kinderbijslag krijgt of van bijwoners die maar tijdelijk in de woning wonen zoals mantelzorgers.
  • moet de huurovereenkomst en de reglementen niet ondertekenen. Moet de huurdersverplichtingen niet naleven. De huurder is verantwoordelijk voor het gedrag van de bijwoner.

7. Waarvoor moet ik mij verzekeren als huurder?

KANVAZ is zelf verzekerd tegen brand aan het gebouw zelf. Als er schade is aan het gebouw betaalt onze verzekering dit terug. Je moet je dus niet zelf verzekeren voor schade aan het gebouw.
Je bent verplicht om voor de volledige duur van de huurovereenkomst een brandverzekering voor je inboedel af te sluiten.
Daarnaast raden we je ook aan een familiale verzekering af te sluiten.

Brandverzekering voor het gebouw

KANVAZ heeft voor al haar gebouwen zelf een brandverzekering afgesloten met een afstand van verhaal tegenover haar huurders. Dit betekent dat KANVAZ bij schade aan het gebouw, waarvoor jij aansprakelijk bent, niet tegen jou zal keren voor de gebouwschade. Bij brand is alle schade aan het gebouw verzekerd. De kosten verbonden aan de verzekering worden verrekend in je huurlasten. Je hoeft dus zelf geen brandverzekering voor schade aan het gebouw af te sluiten.
De brandverzekering dekt schade veroorzaakt door:

  • Brand.
  • Storm.
  • Hagel.
  • Sneeuw.
  • Glasbreuk.
  • Natuurrampen.
  • Vandalisme.
  • Poging tot inbraak.
  • Waterschade.

Bij elke verzekering moet de verzekerde altijd een deel van de kosten betalen. Dit wordt benoemd als de vrijstelling of franchise en bedraagt +/- €250. Afhankelijk van wie er aansprakelijk is, betaal jij of betaalt KANVAZ deze kost.
Voorbeeld: Er is een brand in je woning door je eigen fout?

  • Als er schade is aan je inboedel, betaalt de verzekering de schade via jouw brandverzekering voor je inboedel.
  • Als er schade is aan de inboedel van je buren, betaalt de verzekering van de buren de schade, maar kan de verzekering van je buren het bedrag van de schade terugeisen van jou (als schadeverantwoordelijke). Je betaalt dit zelf, tenzij je een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid hebt.
  • Als er schade is aan het gebouw (ramen, keuken, gevel) moet je niets betalen want KANVAZ is daarvoor verzekerd met afstand van verhaal.
Brandverzekering voor je inboedel

Als huurder ben je verplicht om voor de volledige duur van de huurovereenkomst een brandverzekering voor je inboedel af te sluiten. De inboedelverzekering vergoedt schade aan je meubels, gordijnen, verf en alle andere niet vernoemde eigendommen van de huurder, die aanwezig zijn in de gehuurde woning.
Je verzekert je inboedel tegen:

  • Brand.
  • Waterschade.
  • Storm, hagel, sneeuw- en ijsdruk.
  • Natuurrampen (wet van 17/09/2005)
Verzekering burgerlijke aansprakelijkheid of familiale verzekering

Als er brand- of waterschade is, kunnen ook de buren hier schade door hebben. De buren kunnen jou aanspreken voor de schade aan hun inboedel. Hiervoor kan je ook een verzekering nemen, namelijk een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid. Dit is niet verplicht, maar raden we sterk aan.
Heb je al een familiale polis, contacteer dan uw verzekeraar om dubbele verzekering te vermijden.

Hulp bij het afsluiten van je verzekeringen

Een verzekering afsluiten is niet altijd eenvoudig. Daarom wil Ethias je daarmee helpen. Je kan meer info hierover vinden via onderstaande link:
Ethias-verzekeringspakket

8. Wat als mijn inkomen of mijn gezinssamenstelling verandert?

Je hebt als huurder de verplichting om KANVAZ binnen de 30 dagen schriftelijke op de hoogte te brengen wanneer je gezinssituatie verandert (let op: soms moet je het ook op voorhand aanvragen):

  • Je gezin wordt groter of kleiner: Als er een kindje op komst is, een kind of andere inwoner het huis verlaat, als je gaat scheiden, als iemand overlijdt of er komt iemand bij je gezin wonen, moet je dat laten weten aan KANVAZ.
  • Wanneer je besloten hebt om te gaan samenwonen met je vriend/vriendin, meld je dit aan KANVAZ. Na één jaar bijwoonst wordt deze persoon ook huurder.
  • Trouw je met je partner? Dan wordt hij/zij meteen huurder.
  • Er komt een volwassene bij je inwonen.
    Belangrijk: als er een extra persoon komt inwonen in je woning, ben je verplicht dat VOORAF aan te vragen bij KANVAZ. Een bijwoonst mag immers nooit leiden tot een onaangepaste of te kleine woning. Wanneer de woning te klein is voor het nieuwe aantal personen, zou je je huursubsidie kunnen verliezen.

Op het moment van de wijziging in gezinssamenstelling wijzigt er niets aan je huurprijs. Deze blijft hetzelfde. Het bedrag van de huursubsidie wordt jaarlijks herzien en zal veranderen naargelang het inkomen van de nieuwe gezinssituatie.

9. Wat moet ik doen als iemand tijdelijk of permanent komt bijwonen?

Je hebt een vriend of familielid dat tijdelijk (een maand of langer) bij je wil logeren?

Helaas kan dit niet zomaar zonder onze toestemming. Een tijdelijke inwoning van familie of derden moet je schriftelijk aanvragen. Na ontvangst wordt je aanvraag bekeken en voorgelegd aan het bestuur van KANVAZ. De beslissing over deze aanvraag wordt je binnen een redelijke termijn bezorgd.
Indien je een positief antwoord krijgt, zal ook meteen een einddatum voor de inwoning worden vermeld. Indien je een afwijzing ontvangt, zullen wij verzoeken dat je familielid/vriend de woning verlaat. Uiteraard zullen we opvolgen of dit effectief gebeurt.

Je kan ons schriftelijk op de hoogte brengen van je aanvraag via mail huuradministratie@kanvaz.be

Je wilt iemand permanent bij je laten wonen?

Hiervan dien je KANVAZ meteen op de hoogte te brengen. Een permanente inwoning kan invloed hebben op je huursubsidie. Deze kan hierdoor ook wegvallen. Verder moet de persoon voldoen aan de inschrijvingsvoorwaarden en mag de rationele bezetting van de woning niet overschreden worden. De persoon ondertekent een addendum aan de huurovereenkomst. Opgelet, bij vertrek of overlijden van alle huurders een bijwoner niet in de woning kan blijven wonen.

Je kan ons schriftelijk op de hoogte brengen van je aanvraag via mail huuradministratie@kanvaz.be

10. Wat gebeurt er met de waarborg die moet worden betaald bij de start van de huur?

KANVAZ plaatst je waarborg op een rekening die beheerd wordt door Wonen in Vlaanderen. Bij einde van de huur en vertrek van de laatste bewoner, kan je waarborg met interest worden vrij gegeven. Als je geen achterstallen hebt en er geen huurschade is, betaalt KANVAZ je waarborg binnen de 3 maanden terug.

1. Hoe kan ik een technisch defect melden of herstelling aanvragen?

Herstellingen worden uitgevoerd door KANVAZ zelf of door de firma EQUANS. Hieronder vind je het overzicht wie je voor welke herstelling of welk defect aan je woning kan contacteren.

Alvorens je KANVAZ of EQUANS contacteert, is het handig om het 'Ziezo!...' boekje te raadplegen. Het boekje licht toe of de herstelling ten laste is van jou en jij dit moet (laten) uitvoeren en ook betalen of de herstelling ten laste is van KANVAZ.
Je kan vragen dat KANVAZ of EQUANS een herstelling uitvoert waar je verantwoordelijk voor bent, maar dit betekent wel dat KANVAZ de kost van deze herstelling aan jou zal doorrekenen.

KANVAZ
016 82 27 27 (tijdens kantooruren) of via het contactformulier

  • Verstopping van afvoerleidingen (keuken, badkamer).
  • Lek of verstopping WC.
  • Herstelling buitenschrijnwerk (raam, deur, poort).
  • Herstelling parlofoon.
  • Herstelling vloeren.
  • Herstelling keuken.
  • Herstelling binnendeuren.
  • Aanvraag voor aanpassingen woning en tuin.

EQUANS
016 25 87 13 (24u/7dagen)

  • Bij alarm van brandmeldcentrale.
  • Bij panne lift.
  • Geen verwarming en/of warm water.
  • Lek aan waterleidingen.
  • Herstelling stopcontact en/of lichtknop.
  • Herstelling kranen (badkamer, keuken, garage, buitenkraan, ...).
  • Herstelling regenwaterpomp.
  • Herstelling gemeenschappelijke poorten.
  • Herstelling ventilatiesysteem.
  • Herstelling zonnecollectoren.

2. Welk onderhoud aan je woning dien je als huurder zelf te doen?

Als huurder ben je zelf verantwoordelijk voor een hele reeks onderhoudstaken.
In het 'Ziezo!...' boekje vind je hierover alle informatie.

Hieronder vind je ook heel wat handige tips voor het onderhoud van je woning en tuin:

  • Je kuist regelmatig de dakgoten om verstoppingen te voorkomen.
  • Je laat de septische put ledigen wanneer nodig.
  • Je onderhoudt de binnenzijde van houten dakvlakramen door ze 1x/jaar te oliën.
  • Je test en verwijdert stof van de rookmelder op regelmatige basis.
  • Je onderhoudt de leidingen zodat je verstoppingen kan voorkomen. Een ontstopping is altijd ten laste van de huurder:
  • Gooi geen afvalresten van voeding in de afvoerleidingen.
  • Spoel geen maandverbanden, luiers, condooms of keukenpapier door het toilet.
  • Kieper geen oliën, vetten, verfresten en chemische producten in de gootsteen. Dit is schadelijk voor de afvoerbuizen en het milieu.
  • Je kuist de woning regelmatig en grondig:
  • Vloer, tegels en sanitair kuis je met de juiste onderhoudsproducten.
  • Ontkalk de kranen en kraantoppen met azijn.
  • Kuis je vensters minstens 4 keer per jaar.
  • Je onderhoudt je tuin:
  • Snoei struiken, planten en hagen minstens 1 keer per jaar.
  • Verwijder onkruid op regelmatige basis.

3. Welk onderhoud aan je woning gebeurt door KANVAZ?

Als verhuurder hebben wij de verantwoordelijkheid over een aantal onderhoudstaken.
In het 'Ziezo!...' boekje vind je hierover alle informatie.

Hieronder vind je een beknopt overzicht van het onderhoud waar KANVAZ voor instaat:

  • Onderhoud van de centrale verwarming.
  • Onderhoud van de groene daken.
  • Onderhoud van de fecaliënpomp (enkel in appartementsgebouwen).
  • Onderhoud vande ventilatiesystemen.
  • Je onderhoudt de leidingen zodat je verstoppingen kan voorkomen. Een ontstopping is altijd ten laste van de huurder.

4. Wie betaalt welke herstelling?

Samen dragen we zorg voor je woning

Dit betekent dat niet alle herstellingen aan je woning ten laste zijn van KANVAZ en moeten uitgevoerd worden door KANVAZ. Er zijn ook herstellingen zijn die ten laste zijn van jou en waarvoor jij verantwoordelijk bent en deze moet (laten) uitvoeren en ook betalen.

Alvorens je KANVAZ of EQUANS contacteert, is het handig om het 'Ziezo!...' boekje te raadplegen. Het boekje licht toe of de herstelling ten laste is van jou en jij dit moet (laten) uitvoeren en ook betalen of de herstelling ten laste is van KANVAZ. Je kan vragen dat KANVAZ of EQUANS een herstelling uitvoert waar je verantwoordelijk voor bent, maar dit betekent wel dat KANVAZ de kost van deze herstelling aan jou zal doorrekenen.

Welke herstellingen zijn ten laste van jou als huurder?
  • Herstellingen door normaal gebruik: kleine onderhoudswerken en herstellen van gebreken ontstaan door normale slijtage of gebruik van kranen, vlotters, afsluitkraan toilet, bewegende delen van deuren of poorten, ...
  • Herstellingen omwille van schade door de fout van jezelf, familie of vrienden.
  • Gevolgschade door gebreken die je te laat meldt.
Welke herstellingen zijn ten laste van KANVAZ?
  • Beschadigingen door overmacht. Opmaak proces verbaal is vereist. Bijvoorbeeld: vandalisme of diefstal.
  • Onderdelen of toestellen die moeten vervangen worden door ouderdom.
  • Herstellingen door verborgen gebreken (bijvoorbeeld een watertoevoerleiding die lekt onder de vloer).

5. Wat moet ik doen bij een schadegeval aan mijn woning na onweer, brand, inbraak, ...?

Bij een schadegeval dat valt binnen de dekking van de brandverzekering contacteer je meteen KANVAZ.
We starten zo snel mogelijk een dossier bij onze verzekeraar. Indien noodzakelijk komt een medewerker en/of expert van de verzekering bij je thuis langs om de schade vast te stellen en herstellingen uit te voeren.

6. Wat als ik iets wil veranderen in mijn woning of bijbouwen?

Je moet na je huurperiode je woning teruggeven in de oorspronkelijke staat, zoals we die samen vaststelden in de plaatsbeschrijving.

Wil je toch aanpassingen doen zoals een tuinhuis, een afdak, een veranda, een schotelantenne of hok voor een dier plaatsen? Dan moet je voor zo een verandering vooraf onze schriftelijke toestemming vragen en krijgen. Je kan een aanvraag doen via gebouwen@kanvaz.be.

Soms is onze toestemming niet voldoende. Voor een tuinhuis bijvoorbeeld moet je ook stedenbouwkundige voorwaarden respecteren. De stedenbouwkundige voorwaarden kan je navragen bij de gemeente.

Hou er ook rekening mee dat KANVAZ op het einde van je huurovereenkomst altijd kan eisen dat je je woning herstelt in de oorspronkelijke staat. We kunnen de veranderingen ook overnemen zonder dat je daarvoor een vergoeding kan vragen.

1. Wat als ik een andere woning wil of nodig heb?

Je woont bij ons, maar je wilt graag verhuizen. Dan mag je een andere woning vragen. Dat noemen we een ‘mutatie’.
Je schrijft je dan opnieuw digitaal in via het centraal inschrijvingsregister (CIR). Je komt dan op de gewone wachtlijst terecht.

Wanneer heb je voorrang op kandidaat-huurders die nog niet bij ons wonen?
  • Als je wilt verhuizen omdat je gezinssamenstelling groter is geworden door adoptie, pleegzorg, geboorte of vooraf gemelde gezinshereniging én je huidige woning niet meer is aangepast aan de nieuwe situatie.
  • Als je wilt verhuizen omdat je woning te groot is geworden. Door het vertrek van andere gezinsleden is jouw woning niet meer aangepast aan de huidige gezinssamenstelling.
  • Als er specifieke voorrangsregels zijn die ook voor jou gelden. Informeer je hierover bij ons.

In alle andere gevallen heb je geen voorrang.

2. Wat als ik in een te grote woning woon en KANVAZ vraagt om te verhuizen?

Heb je twee of meer slaapkamers te veel? Dan woon je onderbezet. We vragen je dan te verhuizen naar een kleinere woning en vragen je je opnieuw digitaal in te schrijven via het centraal inschrijvingsregister (CIR).

Schrijf je je in?

Dan kun je zelf je keuze aanduiden. Je kiest dan de gemeente(n), het type woning (appartement of huis) en de maximale huurprijs die je wilt betalen.

Schrijf je je niet in?

Dan kan je niet kiezen. Wij doen je zelf een aanbod op maat:

  • De woning heeft een juiste grootte voor jouw gezin.
  • De woning ligt maximaal 5 kilometer van je woning nu.
  • De totale kostprijs is even hoog of lager dan je kostprijs nu. Dit is je huurprijs en extra kosten (huurlasten en individueel verbruik) samen.

Je krijgt twee keer zo'n aanbod:

  • Wil je de eerste woning die we aanbieden niet huren of reageer je niet op tijd? Dan krijg je na minimaal drie maanden opnieuw een aanbod.
  • Wil je ook deze tweede woning niet huren of reageer je niet op tijd? Dan moet je verplicht een onderbezettingsvergoeding betalen (bij een contract van onbepaalde duur). Dit betaal je extra bij je huurprijs en kosten.
  • Aanvaard je een aanbod? Dan moet je geen onderbezettingsvergoeding betalen.

3. Hoe kan ik stoppen met huren en mijn huur opzeggen?

Je kunt de huur alleen stoppen en opzeggen met een aangetekende brief of door een opzegbrief af te geven op ons kantoor. Je ontvangt van ons dan een bevestiging dat je je opzeg gaf. Enkel mailen of telefoneren is niet genoeg.
De opzegging geldt alleen voor de persoon die de opzeg doet. Als het ganse gezin de woning wil verlaten, dan moet ook jouw partner (gehuwd/ feitelijk of wettelijk samenwonend) het opzegdocument ondertekenen. Bijwoners moeten geen opzeg betekenen.

4. Hoelang duurt mijn opzegtermijn?

Als iedereen uit de woning vertrekt, dan duurt de opzegtermijn drie maanden. Die termijn begint te lopen op de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin de opzeg werd gegeven. Bijvoorbeeld: je stuurt ons een aangetekende brief met daarin jouw opzeg op 12 augustus. We ontvangen de brief op 16 augustus. De opzegtermijn start dan op 1 september en duurt tot en met 30 november.

Als de laatste overblijvende huurder verhuist naar een woonzorgcentrum of wanneer deze gebruik maakt van woonondersteuning bij een aanbieder van niet-rechtstreeks toegankelijke zorg of ondersteuning, dan duurt de opzegtermijn één maand. Je bezorgt ons in dat geval een attest om dat te bewijzen.

Als de laatste overblijvende huurder overlijdt, dan eindigt de huurovereenkomst automatisch op het einde (= de laatste dag) van de tweede maand na dit overlijden. Blijven er nog bijwoners over? Dan hebben zij het recht om de woning tijdelijk verder te bewonen tot de laatste dag van de zesde maand nadat wij het overlijden vernamen. Deze termijn kunnen we verlengen om billijkheidsredenen tot maximaal vijf jaar. De bijwoners sluiten een bezettingsovereenkomst af met ons. Tijdens deze periode mogen er geen extra personen komen bijwonen in de woning.

5. Mogen mijn kinderen of andere personen in de woning blijven wonen wanneer mij als huurder iets overkomt of ik de huur opzeg?

Kinderen zijn bijwoners en kunnen helaas niet blijven wonen bij overlijden of verhuis van de laatste huurder. Ze verlaten de woning ten laatste zes maanden (bezettingsperiode) na de opzeg of na het overlijden.

Bij de start en het einde van de bezettingsperiode stelt KANVAZ een plaatsbeschrijving op:

  • Schade die werd vastgesteld bij de start van de bezetting wordt verrekend met de waarborg van de laatste huurder die overleden of verhuisd is indien deze niet hersteld is op het einde van de bezetting.
  • Schade die tijdens de bezettingsperiode wordt veroorzaakt, is ten laste van de bezetters als deze niet hersteld is op het einde van de bezetting.

6. Wat moet ik nog allemaal doen als ik mijn opzeg heb gegeven?

Tijdens de opzegperiode laten wij kandidaat-huurders naar jouw woning komen kijken. Je moet ons hierbij helpen en deze mensen binnen laten. We maken hier samen afspraken over.

Als je de opzeg gegeven hebt, komt ook iemand van KANVAZ kijken naar je woning. Samen maken we afspraken over wat er nog in orde moet gebracht worden tegen het einde van de opzegperiode.

Wij verwachten dat je de woning volledig leegmaakt en grondig poetst en dat je alle deuren, plinten, vloeren, ramen, radiatoren, muurtegels, sanitair en kraanwerk proper maakt. Ook private bergingen zoals kelders, zolders, garages en dergelijke moet je leegmaken en poetsen. Vul alle gaatjes in de muren, verwijder behangpapier en zorg dat je muren opnieuw wit schildert of schilderklaar maakt.

Indien behangpapier, het tuinhuis, maatmeubilair of gordijnen nog in goede staat zijn, kan je de nieuwe huurder vragen of hij deze wilt overnemen en moet je hiervoor het overnameformulier invullen. Zowel jij als de nieuwe huurder moeten dit ondertekenen. Dit kan enkel indien tijdig duidelijk is wie er na jou in de woning zal komen wonen. De nieuwe huurder is niet verplicht in te gaan op dit aanbod. Bij weigering vragen wij dat je dit respecteert en dat je deze zaken nog verwijdert voor vertrek.

Op het einde van de opzeg gaat de definitieve plaatsbeschrijving door. De staat van de woning wordt bekeken en gedocumenteerd aan de hand van foto's. Op deze dag overhandig je de sleutels van de woning, brievenbus, garage en/of berging. Indien de woning niet leeg is of er wordt schade vastgesteld dan worden hiervoor kosten aangerekend bij afrekening van de huurwaarborg.

Je moet zelf geen contact opnemen met de Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening en de energiemaatschappij voor het opzeggen van je energiecontracten. Tijdens de plaatsbeschrijving ontvang je de overnamedocumenten waarop samen met jou de tellerstanden worden genoteerd en waarna KANVAZ dit verder in orde brengt. Je internet- en kabelabonnement dien je wel zelf te wijzigen.

7. Wanneer krijg ik mijn waarborg terug?

KANVAZ plaatste je waarborg op een rekening die beheerd wordt door Wonen in Vlaanderen. Bij einde van de huur en vertrek van de laatste bewoner, kan je waarborg met interest worden vrij gegeven. Als je geen achterstallen hebt en er geen huurschade is, betaalt KANVAZ je waarborg binnen de 3 maanden terug.

8. Kan ik een verplichte opzeg krijgen? Om welke redenen?

KANVAZ kan je een opzeg geven wanneer je ernstige, blijvende of herhaaldelijke tekortkomingen vertoont bij het naleven van het reglement van inwendige orde en de huurovereenkomst.
Een beknopt overzicht:

  • Je bewoont de woning niet echt (domiciliefraude).
  • Je voert een commerciële activiteit uit in de woning.
  • Je verhuurt onder of draagt de huur over.
  • Je doet aan sluikstorten.
  • Je onderhoudt de tuin of woning niet of onvoldoende.
  • Je beschadigt de woning of de tuin.
  • Je zorgt voor vandalisme aan de deuren van de gemeenschappelijke inkomhal zoals het intrappen ervan.
  • Je meldt niet dat je feitelijke gezinssamenstelling is veranderd (onrechtmatige bijwoonst).
  • Je veroorzaakt onveilige situaties (niet vrijhouden van vluchtwegen, balkons, ..).
  • Je vertoont ernstig wangedrag (verstoren rust, straatlawaai, dronkenschap, agressief gedrag) dat een grote bedreiging vormt voor de integriteit van de bewoners. Als huurder ben je aansprakelijk voor je bezoekers en dus ook voor het ernstig wangedrag van je bezoekers.
Ontdek

Evenementen

Bekijk de kalender voor aankomende evenementen en bijeenkomsten.

Vrijdag 09 Feb

8:00 am
Informatiesessie
In-persoon
Online
Spreker
Locatie
Meer informatie
9:00 am
Workshop
Online
Spreker
Locatie
Meer informatie
10:00 am
Gemeenschapsevenement
Online
Spreker
Locatie
Meer informatie

Zaterdag 10 Feb

8:00 am
Informatiesessie
In-persoon
Online
Spreker
Locatie
Meer informatie
9:00 am
Workshop
Online
Spreker
Locatie
Meer informatie
10:00 am
Gemeenschapsevenement
Online
Spreker
Locatie
Meer informatie

Zondag 10 Feb

8:00 am
Informatiesessie
In-persoon
Online
Spreker
Locatie
Meer informatie
9:00 am
Workshop
Online
Spreker
Locatie
Meer informatie
10:00 am
Gemeenschapsevenement
Online
Spreker
Locatie
Meer informatie

Nieuwsberichten

2 personen die sleutel van hun nieuw appartement in de hand hebben.
Onze nieuwe website

Bij een nieuwe naam, een nieuw logo en een nieuwe huisstijl, hoort uiteraard ook een nieuwe website! We heten je van harte welkom op de nieuwe website van KANVAZ!
Je vindt hier allerlei informatie terug rond sociaal wonen in de regio tussen Aarschot, Diest en Tienen. Of je nu wil huren, kopen of lenen, al bij ons woont od interesse hebt om je woning te verhuren... je leest het allemaal hier.
De komende maanden vullen we onze website verder aan met meer informatie over ons huurpatrimonium en onze projecten.
Veel leesplezier!
Publicatiedatum 26/07/2024

Wij maken gebruik van cookies

We maken gebruik van cookies om gegevens m.b.t. de prestaties en het gebruik van deze website te verzamelen & analyseren, om sociale netwerkfunctionaliteiten aan te bieden en onze content & advertenties te verbeteren en personaliseren. Bekijk onze privacy policy voor meer informatie.